Ezért kell más smink a képernyőre, mint az utcára
A tévében a bemondók, hírolvasók, műsorvezetők mindig makulátlan külsővel láthatók, pedig ők is emberek, nekik is van rosszabb napjuk, bőrhibáik, ráncaik. Többen is dolgoznak azon a háttérben, hogy mindez ne látszódjon a képernyőn, hisz ott ennek helye nincs - stylist, fodrász és sminkes is felkészíti őket az adásra.
Mikófalvy Gabi 21 éve sminkes az RTL Klubnál. A híradósokat, időjósokat nap mint nap sminkeli, de számtalan show- és magazinműsornál is dolgozik. Ő azt mondja, természetesen az alapozás a legfontosabb.
A HD mindent kihoz, szinte még a pórusaid is látszanak, így olyan alapozót használok, aminek nagyon szép a fedése. Ma már nagyon jó minőségű alapozók vannak, nem kell vastagon sem kenni ahhoz, hogy tökéletesen fedjen. Mindig ecsettel viszem fel, bár az évek alatt volt olyan is, akinek kifejezetten csak kézzel tehettem fel.
A tévének van egy érdekes tulajdonsága: van, amit felnagyít, van, amit viszont kicsinyít, így a szokásosnál jobban ki kell hangsúlyozni. Előírás, hogy csillogós sminket, highlightert például híradóban nem használhatnak, oda túl hivalkodó lenne, de egy show-műsorban például jól mutat.
A szemformától is függ, de nagy általánosságban elmondható, hogy a füstös szemet kicsit erősebbre kell festeni, mint egy utcai sminknél, hogy szépen látszódjon képernyőn keresztül is. Gabi több tévéssel is hosszú évek óta együtt dolgozik, így már ismeri az igényeiket, pontosan tudja, ki mit szeret, és mit nem.
Mindig megkérdezem azt, akivel dolgozom, hogy milyen ruhát fog viselni aznap, és ahhoz választom a színeket. Ha hangsúlyosabb a szem, a szájra maximum egy kis fényt teszek. Van, aki bizonyos színeket ki nem állhat, ezt ennyi év után már tudom, és nem használom nála. Olyan is előfordult már, hogy kértek valamit, megcsináltam, de nem tetszett a végeredmény, így elkezdtük elölről. Az idő eléggé ki van számítva, én nem szeretek órákig molyolni, olyan 20-25 perc az ideális, ezalatt már mindent szépen meg lehet csinálni, de előfordult már olyan is, hogy csak 8 percem volt mindenre. Azt szoktam mondani, annyi idő alatt készülök el, amennyi van rá.
Nyilván egy fiatal, feszesebb arcot könnyebb festeni, de Gabi azt mondja, mindenkit lehet csúnyán és szépen is. Idősebbeknél arra kell figyelni, ne emelje ki jobban a ráncokat.
Így dolgozik Gabi
Ha van időm, a szemmel kezdem, és csak utána alapozok. Ha nagyon kevés az idő, akkor mindig az alapozás az első, hogy az tuti meglegyen. A púdert csak kerek puffnival teszem fel, ezen mindig pont elég marad, se sok, se kevés. Ha vékonyítani, csontosítani szeretném az arcot, akkor kontúrozom, mindig az arccsont alá viszem fel a sötétebb festéket. Minimális highligtert szoktam a pirosító fölé tenni.
A szemöldöknél soha nem használok ceruzát, ennek több oka is van. Egyrészt szerintem az ecsettel felvitt por sokkal lágyabb, ráadásul könnyebben korrigálható, és egyenletesebben erősíthető. Ha valakinek nagyon szép éles a szájvonala, akkor nem használok kontúrceruzát, ha nagyon halvány, akkor is csak a száj színével megegyezőt. A tusvonalat mindig középről kezdem, és először kifelé húzom, majd akinek igényli a szeme, annak még belülről középre is, így kötöm össze. Én szeretem belül, alul is kihúzni a szemet, mert sokkal élénkebb lesz tőle a tekintet. Szempillaspirált teszek felülre és alulra is.
A tévében a férfiak is mindig kapnak sminket, főképp azért, hogy ne fényesedjen ki a bőrük. Nem titok, hogy a stúdióban nincs hideg a sok lámpának köszönhetően.
Én szeretek gyorsan túlesni rajta – ezt már Véber István időjós mondja, akit 10 éve minden nap sminkelnek, mikor dolgozik. Nálunk leginkább azért van rá szükség, hogy ne csillogjon úgy az arcunk a lámpák alatt, mint egy billiárdgolyó. Csak addig van rajtam a festék, míg a felvétel tart, utána első dolgom lemosni. Először babapopsi-törlővel, aztán vízzel. Bár nem érzem, hogy rajtam van, de mindig gyorsan megszabadulok tőle.
Gabi azt mondja, férfiakat olyan szempontból könnyebb sminkelni, hogy őket csak alapozni kell. Az alapozón kívül ő egy kis korrektort szokott még használni, illetve szemcseppet, akinél szükséges, valamint átlátszó szempillaspirált és egy kis szájbalzsamot.
Szabados Ágnes híradóst szintén hét éve sminkelik a tévében, de mivel gyerekként és tiniként versenytáncolt, már nagyon fiatalon hozzászokott az erős make up-hoz. Azt meséli, a táncnál inkább az erősebb látványra mentek rá, míg a híradóban inkább a minőségre. Ő is sok trükköt lesett el a profiktól, bár saját bevallása szerint a hétköznapokban amikor csak teheti, egyáltalán nem festi magát, és ha munka után már nem kell mennie sehova, azonnal le is mossa magáról a képernyős sminkjét. Ugyanakkor magát a folyamatot nagyon is pihentetőnek tartja.
Szeretek a sminkszobába menni, ez egy ráhangoló szertartás nálam. Megnyugtató, hogy lehetsz bármilyen lelkiállapotban, és nem gond, ha aznap kicsit karikásabb szemekkel ébredtél, mert profikkal dolgozol. Nekem zsírosabb a bőröm, így még mindig inkább pattanásokkal küzdök, mint ráncokkal, de ezeket is el tudják tüntetni. Ráadásul, ha aznap kicsit rosszabb is a kedvem, egy szép sminktől máris szebbnek látom magam és a világot.