Magyar kozmetikai márkák, amik nem véletlenül lettek világhírűek
Zsolnay porcelán, Rubik kocka, C-vitamin, pálinka, sárga villamos és Magdi anyus – a hungarikumok, amik ízig-vérig a mieink. Én azt hittem, hogy jó magyar állampolgárként nagyjából mindent ismerek, ami világhírű és kis hazánkból indult, de mint kiderült, nagyot tévedtem. Most ugyanis olyan magyar kozmetikai márkákról lesz szó, amikről én épphogy csak hallottam, miközben Marilyn Monroe-tól kezdve Kate Hudson-on át a dúsgazdag arab feleségekig, a világ minden tájáról akadt, és akad rajongójuk. Helló, magyar szépségápolás!
A Habsburgok bőrproblémáitól New York-ig: Ernő László
Dr. László Ernő világhírű magyar bőrgyógyász-kozmetológus volt, aki 1897-ben Erdélyben született, majd Budapesten nőtt fel. Tanulmányai közben már megszállottan kereste a szép bőr titkát, rettentően sokat foglalkozott kémiai kísérletekkel, hogy olyan készítményeket dolgozzon ki, amelyek nemcsak elfedik a bőrhibákat, de helyre is állítják azokat. Szakmai karrierjét nem is akárki kezelésével kezdte: Stefánia hercegnő, a Habsburg-család egyik tagja rettenetesen súlyos aknéval küzdött, amely már-már pszichológiai problémává nőtte ki magát és csak a László Ernő által kifejlesztett krémek tudtak hatni a bőrén. (Hozzáteszem, én sem venném zokon, ha hozzám vágnának egy ilyen tégelyt, az biztos...)
László 1927-ben megnyitotta a Tudományos Kozmológiai Intézetet a Szervita téren, amely szép lassan Európa bőrápolási központjává nőtte ki magát. 1939-ben New Yorkba költözött, majd Manhattanben alapította meg saját intézetét, így nem kellett sokat várnia a neves páciensekre. A windsori herceg és hercegnő, Greta Garbo, Truman Capote, sőt még Audrey Hepburn és Marilyn Monroe is az ő kezei alatt szépültek. A mai ErnoLaszlo már a Crandle Holdings része, ismert vendégei közé tartozik Madonna, Yoko Ono, és Diane Keaton is. Hatalmas magyar kozmetikai örökség, amit érdemes mindannyiunknak nagy becsben tartanunk.
A gyógyvizes arcápolás: Omorovicza
A világ legexkluzívabb üzletei és spa-i mind odavannak ezért a márkáért, amelyet a magyar gyógyvíz ereje ihletett. Stephen, a nemesi Omorovicza család leszármazottja Budapesten vezette a családi vállalkozást, amikor először találkozott az Amerikai Nagykövetség titkárságvezetőjével, Margarettel. Stephen persze elvitte választottját több nagy budapesti gyógyfürdőbe is, ahol kettejük fejéből pattant ki az ötlet egy igazán egyedi, magyar luxuskozmetikum kifejlesztésére.
Manapság az Omorovicza világszerte ismert szépségápolási márka, amire nemcsak az elképesztően elegáns dizájnja, hanem az irtó izgalmas, újító kozmetikai ötletei miatt is büszkék lehetünk. Még Kate Hudson is nagy rajongójuk!
Luxus a szocializmusban: Helia-D
A Helia-D nevű, közel 40 éves szépségápolási márkát mindig is ismertem, de addig nem tudtam, hogy ez egy hazai brand, amíg anyukám fel nem világosított. Minden a nyolcvanas években kezdődött, amikor egy tévéinterjúban feltűnt egy hölgy, aki napraforgószárból készített krémjei hatását mutatta meg a saját arcán. A Biogal Gyógyszertár volt az, amelyik ráharapott a dologra, és belekezdett a nagyüzemi gyártásba. Így született meg a Helia-D, a szocializmus luxusarcápolója, amely a mai napig újabb és újabb termékekkel képes bizonyítani.
A márka krémjei az amerikai piacot is meghódították, sőt még Gábor Zsazsa is nagy rajongójuk lett: egy interjúban, amelyben a szépségéről faggatták, bevallotta, hogy a Helia-D-nek köszönhetően őrzi a fiatalságát.
Az ötvenes évek gyógyfüvei: Ilcsi néni
A márka, amely döbbenetes eredményeket mutathat fel, Ilcsi néni kozmetikumait ugyanis az egész világon imádják, Dubajban pedig különösen nagy rajongótábora van (vélhetően a konzervatív márkaképviselet miatt). Az arab feleségek megőrülnek a természetes magyar gyógyfüvekkel készült krémekért, 2006-ban még Ilcsi szalon is nyílt az Egyesült Arab Emírségek nagyvárosában.
Ilcsi néni közel 50 évig dolgozott megszállottan a természetes összetevők kozmetikummá alakításában (amiért a Magyar Köztársasági Érdemrend Kiskeresztjével tüntették ki 1999-ben), a márkája pedig a mai napig töretlen sikernek örvend. Jelenleg a világ több, mint 40 országában kapható Ilcsi néni hatalmas kozmetikai palettája. Sajnos ő maga 2013 januárjában meghalt, de a kozmetikai öröksége tovább él, jelenleg a családja viszi azt a hatalmas céget és missziót, amin ő évtizedeken keresztül lelkesen, szívből dolgozott. Szerintem minden magyar büszke lehet arra, amit Ilcsi néni létrehozott.