Mégis miért ne sminkelhetnének a pasik is?
Mikor először olvastam arról, hogy 4 év múlva majdnem 80 milliárd dollárért fognak kifejezetten férfiaknak készült sminkcuccokat eladni világszerte, hitetlenkedve dörzsöltem a szemem, azt hittem, hogy rosszul látok. Távolinak tűnik ez az egész, mert én a legtöbb esetben azt tapasztalom, hogy nagyon komolyak az előítéletek minden olyan hímneművel kapcsolatban, aki festeni merészeli magát. Pedig amellett, hogy mindenkinek joga van úgy kinézni, ahogyan csak akar, igenis létezik olyan smink, ami egy faszinak is szalonképes bárhol, bármilyen helyzetben. Ahhoz viszont, hogy ezt a többség gyomra is bevegye, először nem ártana tisztázni a fejekben a ’make-up’ kifejezés pontos jelentését.
Néhány éve szórakozni mentünk pár barátommal, és az egyik fiú félrehívott, hogy szeretne kérdezni valamit.
- Figyelj, van nálad olyan izé? Tudod, az a bőrszínű cucc, ilyen kence, amit a szemetek alá szoktatok rakni.
- A szó, amit keresel: korrektor. Igen, van nálam, szeretnéd?
- Van itt az államon alul egy bazi nagy ragya, próbáld már meg valahogy eltakarni vele! De nehogy látsszon, hogy valami van rajtam, nem akarom, hogy lebuzizzanak!
A férfiak idegenkedése bármitől, ami smink, illetve a társadalom averziója a sminkelő férfiakkal kapcsolatban nekünk nem új keletű, pedig ez nem volt mindig így. Ha végigtekintünk a történelmi korokon, azt látjuk, hogy a magukat festő hímneműek folyamatosan jelen voltak egészen körülbelül az 1800-as évekig.
A legrégebbi, kozmetikumokat használó férfiakról fennmaradt emlék a Kr. e. 3000-es évek környékéről származik. Ekkor Japánban és Kínában nemcsak a nők, hanem a férfiak is gumiarábikum, zselatin, és tojás keverékével színezték a körmüket, hogy ezzel jelezzék a társadalmi pozíciójukat. A skótok ősei, a piktek kék arcfestést hordtak, az ókori Rómában a férfiak a fejbőrüket festették, hogy takargassák a kopasz foltjaikat, XIII. Lajos udvarában pedig a palik is ugyanúgy viselték a rizsporos parókákat, és rajzolgatták a szépségpöttyöket, mint a nők. És akkor a fűzőt hordó, a megjelenést, ápoltságot mindenek fölé helyező dandykről még nem is beszéltünk.
A 70-es évektől felfelé a férfiak közül már leginkább csak a rocksztárok sminkeltek, mint David Bowie vagy Prince, majd a 2000-es években jött a „guyliner” trend, vagyis a feketével kihúzott szemű palik aranykora – Pete Wentz, Jared Leto vagy Adam Lambert neve biztosan többeknek beugrik. Egy átlagos fiúnak, férfinak azonban eszébe sem jutott őket utánozni.
Az utóbbi években viszont egyre inkább úgy tűnik, hogy a szépségipar komoly paradigmaváltás előtt áll - egyre több, kozmetikumokat gyártó cég célozza kifejezetten a férfiakat speciális termékcsaládokkal.
Tom Ford, Chanel, Clinique, BM Cosmetics – csak néhány név az egyre bővülő listáról, a Maybelline és a Covergirl pedig férfi sminkeseket, Manny Gutierrezt, és James Charlest választott reklámarcnak. A ’male grooming business’, vagyis a kifejezetten férfiaknak készült szépségápolási cikkek piaca virágzik. 2017-ben körülbelül 58 milliárd (!) dolláros forgalmat bonyolított, és iparági becslések szerint 2023-ra ez a szám csaknem 79 milliárd dollárra ugrik majd. És félreértés ne essék: nemcsak arckrémekről van szó, hanem alapozókról, korrektorokról, szemöldökceruzákról és bronzosítókról.
Ez elsőre kicsit hihetetlennek hangzik, és biztos vagyok benne, hogy Magyarországon kevés lesz 4-5 év ahhoz, hogy egy átlagos férfi ne csak suttyomban bénázzon a csaja alapozójával a tükör előtt, hanem saját magának vegyen ilyesmiket, és rendszeresen, magabiztosan használja is őket.
A kisfiúkat a legtöbb helyen még mindig arra tanítják, hogy a szépítkezés, pláne a smink női dolog – nem egyszer hallottam már felnőtt férfiak szájából olyasmit, hogy "csak a homokosok festegetik magukat”. Hallottam olyan 17 éves fiúról is, aki pofont kapott az apjától azért, mert arckrémet vett magának a viszketésig száraz bőrére, mondván, hogy ez ’pics@skodás’ - még mindig vannak, akiknél már a rendszeres bőrápolás is kiveri a biztosítékot.
Az sem sokat segít, hogy a legtöbb, sminket viselő híres férfi – leginkább vloggerek, mint James Charles, Patrick Starrr, Bretman Rock, vagy Jeffree Star – az esetek döntő többségében erős, extrém sminkekben mutatkozik.
Ez valószínűleg nem hozza meg a kedvét azoknak a pasiknak, akik nem paradicsommadárként szeretnének hódítani az irodában, hanem egyszerűen csak arra vágynak, hogy el tudják takarni a pattanásaikat, a szemük alatti sötét karikákat, vagy hogy kicsit egészségesebb legyen az arcszínük.
Pedig szerintem az igény a tiszta, szép, egységes bőrre egyáltalán nem női privilégium.
A legtöbb palinak viszont a ’smink’ szóról inkább a rúzs meg a szemfesték jut eszébe, amit érhető, ha nem akarnak hordani - nyilván ezeket a nők se kenik mindig magukra, amikor sminkelnek. Hasznos lenne, ha mindkét nem tudná, hogy pontosan mit is jelent a make-up kifejezés.
Komoly különbség van ugyanis egy BB-krém+korrektor+púder, illetve egy füstös szemfestéses-piros rúzsos verzió között, pedig mind a kettő smink. Az első gyakorlatilag láthatatlan...miért ne hordhatná egy pasi is?
Sőt, ha az jön be neki, akkor tegye fel a tusvonalat, vagy a pink szájfényt is – nem tudom elégszer se mondani, se leírni, hogy a saját testével mindenki azt csinál, amit csak akar. Félreértés ne essék, nem akarok senkit arra biztatni, hogy mostantól a csajával közös sminkkészletet használjon. Az viszont klassz lenne, ha egy fiúnak se kellene szégyellnie magát, ha eszébe jut, hogy szívesen kenne korrektort az arcán lévő pörsenésre, vagy hogy jobban tetszene magának eggyel hibátlanabb bőrrel.