5 dizájnbaki, amire a legnagyobb divatházaknak sincs mentsége
„Hol voltak a marketingesek?” „Hány emberen ment ez át anélkül, hogy bárki visított volna, hogy ezt mégsem kéne?” – ezek az első gondolataim, mikor meglátom egy-egy nagy cég kapitális mellényúlását. Csak az elmúlt évekből könnyen össze is gyűjtöttem öt olyan dizájnbakit, ami bizonyítja, hogy még a legnagyobbak is hibázhatnak. A listán szereplő divatházak az esetében pedig ezek a hibák egy egész birodalom bedőléséhez is vezethettek volna.
A Zara és a holokausztegyenruha
Az eredeti terv szerint egy vadnyugat inspirálta pólót szerettek volna készíteni a gyerekeknek szánt kollekcióhoz. Ezzel szemben a sötétkék és fehér csíkos póló,rajta a sheriffjelvénnyel inkább hasonlított arra a Dávid-csillaggal felcímkézett rabruhára, amit az auschwitzi foglyoknak kellett viselniük. A póló piacra dobása után akkora volt a felháborodás, hogy a Zara óriási bocsánatkérések közepette visszahívta a terméket a boltokból. A cégnek egyébként már 2007-ben is volt egy hasonló esete, amikor Swastika jelekkel hímzett táskákat kezdtek el forgalmazni. Ebben az esetben is a piacra kerülést követő felháborodás miatt szüntették meg a táskák árusítását.
A Bstroy és az amerikai iskolai lövöldözéses dizájn
Kevés olyan forró téma van jelenleg Amerikában, mint a fegyvertartással és vásárlásával kapcsolatos törvények szigorítása. Nem meglepő, hiszen statisztikák szerint csak 2018-ban 340 esetben volt tömeglövöldözés, amelyekben összesen közel négyszázan vesztették életüket. Az amerikai Bstroy márka ennek ellenére (vagy éppen ezért) úgy gondolta, hogy ideje piacra dobni egy olyan kollekciót, aminek a darabjaira a lövöldözések helyszíneinek neveit írják rá. Ráadásul úgy lyukasztották ki a pólókat, mintha lövések nyomai lennének rajta. Az áldozatok családjai és a lövöldözésben érintettek azonnal kérték, hogy szüntessék be a pulcsik eladását. A cikk megjelenéséig ez nem történt meg, a márka társalapítója, Brick Owens egy Instagram-üzenetben reagált a céget ért támadásokra, közzétéve egy idézetet arról, hogy az élet egyik legfájdalmasabb iróniája olyan helyen meghalni, aminek az egyik legbiztonságosabb közegnek kéne lennie, célozva ezzel az iskolákra.
Az Urban Outfitters és a nyomtatott pólók
Oké, értem én, nem lehet könnyű hetente kijönni új, feltűnő, kicsit polgárpukkasztó, ám mégsem sértő dizájnokkal. Az Urban Outfittersnek sem sikerül néha. Arra viszont valaki mondhatott volna egy jó hangos STOP-ot, mikor depresszióval és étkezési zavarokkal kapcsolatos szövegekkel telenyomott pólókat kezdtek el árusítani a főleg fiatalokból álló vásárlóközönségüknek.
A H&M és a „legmenőbb majom” esete
Az utóbbi idők egyik legnagyobb marketing-mellényúlását a H&M követte el. A „legmenőbb majom a dzsungelben” feliratú pólót ugyanis egy színes bőrű kisfiúval reklámozták, amit sokan rasszista megnyilvánulásnak tartottak. A vállalat, reagálva a hatalmas közfelháborodásra, törölte a fotót az oldalairól és hangsúlyozta: senkit nem akartak megsérteni, egyszerűen csak nem gondolták át a modell és a minta párosítását.
A Gucci és a blackface
A blackface, vagyis a „fekete arc” megszületését ma már az amerikai történelem egyik sötét foltjának tekintik. A dolog lényege, hogy fehér színészek feketére festették az arcukat és nagy, piros szájat húztak maguknak, hogy egy-egy szerep kedvéért gúnyt űzhessenek a színes bőrű emberekből. Ezek általában rasszista és megalázó „viccelődések” voltak. Nem csoda, hogy látva a Gucci legújabb kollekciójának a darabját, sokan rasszizmussal vádolták a divatházat. Természetesen a Gucci azóta bocsánatot kért és biztosította a vásárlókat, hogy a pulcsit sem a boltjaiban, sem a webshopjukban nem fogják árusítani.