"Mi történt az ízlésemmel?" "Mi befolyásolja azt, hogy betalál-e egy trend, vagy nem?" Ilyen, és ehhez hasonló kérdések merültek fel bennem, mikor nemrég megláttam Bella Hadidon egy trapézfarmert az Instán, és azt éreztem: "ajjaj, ez tetszik, nagy gáz van".  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

🦋 (@bellahadid) által megosztott bejegyzés,

Hozzá kell tennem, azért volt ilyen sokkoló a felismerés, mert azt hittem, SOHA, de soha többé nem fogok trapézgatyát hordani. Utoljára 12 évesen volt rajtam az emlékezetes harang alakú farmerom, és ha őszinte szeretnék lenni, már akkor utáltam. Ez 12 éve volt, és én ezidáig büszkén kitartottam a véleményem mellett. Aztán most, 2019-ben beütött a krach, elkezdett megint tetszeni. Lévén, hogy nem vagyok nagyon vak trendkövető (mindig kiválasztom magamnak az aktuális divatból azt, ami passzol, a többi darabot meg jó messziről elkerülöm), kicsit meghasonultam ettől. Ezért úgy döntöttem, megkérdezem Jávorszky Eszter pszichológust, hogy mi lehet ilyenkor a háttérben. 

Eszter ott kezdi a dolgot, hogy mivel társas lények vagyunk, a jólétünket jelentősen meghatározza az, hogy milyen közegben vagyunk, vagy egyáltalán tartozunk-e valahová. Ez evolúciós szempontból is logikus, hiszen az egyén (és a faj) fennmaradásának is elengedhetetlen feltétele a csoportban való létezés. 

Az ősi időkben jelentősen megnövelte a túlélés esélyét a társas létforma, akár a táplálékszerzésre, akár a külső fenyegető tényezőkre gondolunk. Csoportban könnyebb volt egy prédát leteríteni, míg egyedül akár halállal és végződhetett a vadászat. 

A pszichológus szerint számos kutatás bebizonyította, hogy az alapszükségletek kielégítésén túl rengeteg pozitívuma lehet még a közösségi létnek: jelentős hatással van például a fizikai és a lelki egészségre, elősegíti a stresszel való megküzdést, illetve erősíti az elfogadottság, a szeretettség érzését. 

Tudom, csak egy kérdés lebeg most a szemed előtt: mégis mi köze van ennek ahhoz, hogy tetszik-e a trapéznadrág vagy sem? 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

🦋 (@bellahadid) által megosztott bejegyzés,

Bár manapság a fizikai biztonságunk nem feltétlenül a közösségeinken múlik, azért a mentális jólétünk szempontjából most is kulcsfontosságú az, hogy hova, kikhez tartozunk. Magyarul az ember alapvető motivációja a csoporthoz való kötődés - és akár hiszed, akár nem -, ez befolyásolja az ízlést, a trendek követését is, hiszen a közösséget összekovácsoló erők között (a fizikai közelségen, a hasonló értékeken, attitűdökön kívül) a hasonló megjelenés is szerepel. 

Minél jobban hasonlítasz tehát a közösséghez, ahova tartozol, annál jobban részese tudsz lenni, így pedig biztonságban tudhatod magad fizikailag és lelkileg is. Ez a trendek követésének alapja.

Eszter szerint a különböző divatirányzatok mindig valamilyen értéket közvetítenek - például szexinek, lazának, sportosnak, vagy hippinek lenni menő. Ezek a trendek pedig hatalmas közösségeket mozgatnak meg, amiknek, sok esetben talán tudattalanul te is a részese szeretnél lenni. Bár olyan is van, hogy az egyediség, kilógni a sorból még menőbbnek számít, a pszichológia mégis kimondja, hogy a többséghez tartozni több erőforrással, előnnyel bír. 

Ha belegondolsz, a reklámkampányok egyébként remek példák erre: sok esetben a hiányaidat, félelmeidet, bizonytalanságodat célozzák. Azt érzed, hogy akkor leszel szexi, szabad, vagy akkor tudsz hatást kiváltani, ha az adott cég ruháit hordod, vagy például akkor leszel jó anya, ha az általuk kínált étellel eteted a gyerekedet. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Selena Gomez (@selenagomez) által megosztott bejegyzés,

Amikor az ember bizonytalan a szerepeit, vagy értékeit illetően, fontossá válnak a megerősítések, amit a trendek szlogenjei átmenetileg pótolni tudnak - mondja a pszichológus. 

Eszter rávilágít, hogy ezzel viszont az a probléma, hogy egy belső szükségletet valamilyen külső tárggyal igyekszel kielégíteni. Attól, hogy egy bizonyos ruhát hordasz, vagy egy bizonyos ételt választasz a gyereknek, nem feltétlenül leszel sem szabad, sem szexi, sem pedig jó anya. De ezt nyilván te is tudod, mégis sokszor megveszed az adott terméket. Ez a jó marketing.

És akkor vissza a trapézhoz! Ha eszerint gondolom át a dolgot, azt kell, hogy mondjam, nem feltétlenül a nadrág szabása/formája tetszett meg újra, inkább az életérzés, az a menőség, amit Bella Hadid benne közvetít.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

🦋 (@bellahadid) által megosztott bejegyzés,

A trendekhez való csatlakozás persze nemcsak ezt jelenti, hanem fontos eszköze lehet az önkifejezésnek is. Eszter szerint az, hogy a divat egyszer beszippant, máskor nem, arról mesél, hogy változol, és a tapasztalataid fényében az értékeid is formálódnak, átalakulnak. Hoppá! Magyarul lehet, hogy már megértem arra, hogy megvegyem az első trapéznacit, amit nem anyukám nézett ki nekem.  

De az is elképzelhető, hogy csak nagyon szeretnék úgy kinézni, mint Bella Hadid, akinek még a legízléstelenebb trapéz is fantasztikusan áll. Igen, szerintem ez lehet a háttérben. 

A pszichológia szerint tehát a trendek követése fakadhat egyfajta önkifejezés iránti vágyból, megfelelési törekvésből, vagy valamilyen értékkel való azonosulásból, és ami szintén nagyon jellemző: a közösséghez tartozás vágyából.

És nálad mitől függ, hogy beállsz-e a sorba?