Marc Jacobs 1963. április 9-én született New Yorkban, zsidó családba. 7 éves volt, mikor édesapja meghalt, utána állandóan költözködtek, mert édesanyja háromszor is férjhez ment. Egyik házasság sem sikerült szerencsésen, ami az anyját mentális betegségbe hajszolta. Marc kamaszként úgy döntött, mivel ő nem tud róla gondoskodni, apai nagyanyjához költözik Manhattenbe. A New York Times-nak úgy nyilatkozott egyszer, hogy ő gyakorolta rá a legnagyobb hatást életében, ő volt az egyetlen stabil pont számára, akire mindig számíthatott, és aki mindig mindenben bátorította. 

A nagyi egyébként igencsak kedvelte a divatot, művelt és sokat látott nő volt, kötni is megtanította az unokáját, sőt, Marc diplomamunkájába is besegített. Teljes szabadságot adott a fiúnak, engedte, hogy felfedezze, ki is ő valójában, hogy megnövessze a haját, ha úgy akarja, táncórákra járhatott, és nem haragudott rá, mikor a Studio54-ből ment iskolába egy buli után. A divattervező 24 éves korában veszítette el a nagyiját, ami óriási csapás volt számára, de nagyon kreatív is lett a gyász időszakában. 

Tiniként Marc nem veszett el a nagy szabadságban, szorgalmasan tanult, és 15 évesen már egy avantgarde luxus butikban, a Charivariban dolgozott raktárosként, ahol bemutatták Perry Ellisnek. Sorsdöntő találkozás volt ez, hiszen az ő hatására jelentkezett a Parsons School of Design-ba, ami az egyik leghíresebb divatiskola a világon - itt tanult többek közt Donna Karan, Alexander Wang és Tom Ford is. Marc középiskolás évei alatt is kitűnő tanuló volt, a Parsonsban pedig három kitüntetést is bezsebelt, köztük a Perry Ellis Aranygyűszű díjat is.

Oversize kötött pulóverein, melyeket diplomamunkaként mutatott be, többeknek megakadt a szeme, például annak a Barbara Weisernek, aki a Charivari tulajdonosa volt, és fel is kérte Marcot, hogy tervezzen neki. Robert Duffy üzletember is ekkor figyelt fel rá, ő segített neki első kollekciójának életre hívásában - azóta is elválaszthatatlan barátok és üzleti partnerek. Ez volt az a kollekció egyébként, amiért a The Council of Fashion Designers of America (CFDA) a Perry Ellis Award for "New Fashion Talent" díjra jelölte, amit meg is nyert. Ő volt a legfiatalabb tervező, aki kiérdemelte ezt a kitüntetést.

Miután befejezte az iskolát, Perry Ellisnek kezdett tervezni, és a cége női ruhákat tervező részlegének alelnöke volt  - egészen 1992-ig, amikor hírhedt ’grunge’ bemutatójával kiverte a biztosítékot az ehhez túl konzervatív márkánál, és elbocsátották. Bár a divatháznak túl radikális volt, Jacobsot kikiáltották az év nőiruha-tervezőjének, és saját bevallása szerint is ez volt az addigi legjobb munkája. Ekkor lett beceneve a 'grunge guruja'. 

31 éves volt, mikor Robert Duffy segítségével végre kifutóra vihette első, saját neve alatt futó kollekcióját. A ruhákat többek között Naomi Campbell és Linda Evangelista mutatták be, állítólag teljesen ingyen -  a topmodellek így támogatták, mert annyira hittek a sikerében. Igazuk is lett: három év elteltével megnyitották az első Marc Jacobs üzletet a New York-i Sohóban. Az első vevője Julia Roberts volt. 2001 tavaszán pedig megszületett második brandje, a Marc by Marc Jacobs.

1997-ben, mindössze 34 évesen került kreatív igazgatóként a Louis Vuittonhoz, a luxusmárkát forradalmasította, modernebbé, fiatalosabbá tette, így eladhatóbbá váltak a ruháik, és a bevételeik megnégyszereződtek.  Az ő nevéhez fűződik a márka első ready-to-wear, azaz konfekció kollekciója is. A brit Vogue-nak úgy nyilatkozott egyszer, hogy a Louis Vuitton főnökével, Bernard Arnault-tal olyan a kapcsolata, mint Babe-nek, a kismalacnak a jóindulatú, de tartózkodó gazdájával. Mikor ő megpaskolta, mert valamit úgy csinált, ahogy kérték tőle, az volt számára a legnagyobb dicséret.

Amikor idejöttem, az volt a feladatom, hogy játsszak el az LV monogrammal. Nagyon tiszteltem a márkát, de muszáj volt egy kicsit felborítani mindent. Azzal kezdtem, hogy elrejtettem a monogramot. Olyan volt ez, mint egy geg. Érdekesnek találom azt, ha valami ikonikus dolgot degradálunk azért, hogy valami újat hozzunk létre - mondta Marc egy interjúban. Művészeket is felkért közös munkára: köztük Stephen Sprouse-t, aki graffitijével, és Takashi Murakamit, aki színes figuráival bolondította meg az LV táskákat, de Kanye Westtel is dolgozott együtt.

Marc egyébként úttörője annak, hogy a divatot a képzőművészettel és a popkultúrával összemossa, így alakult ki laza és egyben sikkes stílusa. Falja a művészeteket, mindenből inspirálódik, párizsi otthonában is, ahol vőlegényével és két kutyájával él, Andy Warhol, Francis Picabia, Elizabeth Peyton és Ed Ruscha alkotásaival vette körbe magát.

Nem szereti a középszerűséget és a társadalmi elvárásokat, abban hisz, hogy nem kell ugyanazt csinálni, mint mindenki más, mert szerinte csak így lehet valaki sikeres. Az teszi a legboldogabbá, mikor látja az embereket az utcán az ő ruháiban - még ha azok replikák is. Rajong Tom Ford munkáiért és amikor csak teheti, a Prada és a MiuMiu bemutatóin az első sorban ül. Ralph Lauren-t tartja a legnagyobb tervezőnek, de Yves Saint Laurent a kedvence.

A Style.com divatszerkesztője, Tim Blanks szerint Marc sikerének az a titka, hogy a művészi kreativitást mesterien ötvözi a sorozatgyártással, és profiként egyesíti az alkotást a kommersszel. Alexandra Shulman, a Vogue szerkesztője Marc coolságát emelte ki egyszer, azt, ahogy egész életpályáját beleviszi 1-1 táskába vagy pólóba. Marigay McKee, a Harrods divat és beauty részlegének igazgatója is állítja, a cool-faktor valóban létezik, mert az emberek egyszerűen büszkék mindenre, ami Marc keze közül kerül ki. 

'Olyan, mint egy radar. Mindig jó helyen van, jó időben. Megérzi, hogy az emberek mit fognak szeretni, és meghatározza az idők szelét' – ezt már Yves Carcelle, a Louis Vuitton egyik elnöke mondta róla. 'Igazi mai popikon' – ezt pedig Antoine Arnault, a Vuitton kommunikációs igazgatója. Maga Jacobs is bevallotta: 'Kilépni a divattervező skatulyából azért, hogy átlépjek a hírességekébe, nekem semmiféle gondot nem okoz.'

A sztárságot meg is éli nap mint nap, minden negatív és pozitív hozadékával együtt. Kétszer vonult be elvonóra, alkohol- és drogproblémái miatt. Egyszer 1999-ben, egyszer pedig 2007-ben, ebben az évben Loïc Prigent dokumentumfilmet is készített róla és az LV-ról. 

Amikor ittam, magasabbnak, viccesebbnek, okosabbnak, szóval coolnak éreztem magam – vallotta be Marc, akiről ránézésre senki meg nem mondaná, hogy önértékelési gondjai lehetnek. 

Most, 56 évesen simán letagadhat minimum 16 évet, de nem volt mindig ilyen top formában. Anno rengeteg gyorskaját evett, és ez a testén is meglátszott. Most napi két órát edz, híve a tejtermékmentes étrendnek és állítólag kizárólag ásványvizet fogyaszt - ennek köszönhetően pózolhatott meztelenül az egyik parfümjéhez készült kampányfotón. A cigiről viszont képtelen leszokni, állítólag napi két dobozzal is elszív. Imád különc lenni, ez a lételeme, ami meglátszik a tetoválásain is, amiből több mint 30 van a testén, köztük egy Perfekt felirat, a kutyája képe, aki egy bullterrier és akinek irgalmatlan sok követője van Instán, sőt egy Spongya Bob figurát is felvarratott.

De megjelenésével sokszor sokkol is, például mikor kékre festett hajjal, csipkeruhában, vagy épp szoknyában jelenik meg. A céges karácsonyi partikon rendszerint beöltözik, volt már jegesmedve, galamb, ketchupos üveg és gigantikus méretű tevepata is. Legjobb barátai közt - akik pont ezekért a hóbortjaiért imádják - olyan hírességek vannak, mint Sofia Coppola, Kate Moss, Victoria Beckham, és Christy Turlington.

Meztelen testeket egyébként előszeretettel használ a printjein, akár jótékonysági célra is. Például Miley Cyrus, Eva Mendes, Kate Upton, Victoria Beckham, Heidi Klum, Hilary Swank és Naomi Campbell is azért pózolnak csupaszon a pólóin, hogy felhívják a figyelmet a mellrák megelőzésére - a befolyó összegből kutatásokat támogat. Robert Duffyval számos jótékonysági projektben vesznek aktívan részt, pólóival pedig követelte már azt is, hogy törvényesen is házasodhassanak a melegek - ő maga is homoszexuális. Jellemző rá, hogy egy flashmob kíséretében kérte meg párja, Char Defrancesco színész kezét 2018 áprilisában - az esküvőjüket néhány napja, április 6-án tartották. 

Az LV mellett saját márkáját is mindig bővítette, gyerekeknek is piacra dobott egy kollekciót. Tagja a CFDA igazgatótanácsának, sőt a Diet Coke is felkérte a kreatív igazgatói posztjára, amit előtte olyan nevek töltöttek be, mint Karl Lagerfeld és Jean Paul Gaultier. Filmszerepet is kapott, a Disconnect című filmben egy pornóbárót alakít. Három luxusbrandet is felvirágoztatott, született tehetség, mégis élete csúcspontjának azt érzi, hogy Southpark-karaktert mintáztak róla. Hát ilyen (felnőtt) mesehős Marc Jacobs még 56 évesen is. Kíváncsian várjuk, mivel kápráztat még el minket.

Forrás: itt, itt és itt