A szájfény és a szexuális forradalom: így szépültek a nők a '70-es, '80-as években
A '70-es és '80-as évekre felgyorsul a nyugati szépségápolási trendek beáramlása, de erre főleg a fiatalabb generáció volt nyitott. Flowerpower, szexi reklámok és egy újság, ami itthon is berobbantotta a köztudatba a miniszoknyát. Ezekért volt mindenki oda ebben a korszakban.
Szépségtrendek a nagyvilágban
Az ’50-es, ’60-as években minden a szemek hangsúlyozásáról szólt, és a szemfesték a következő évtizedekben is fontos maradt, de ekkor már sokkal nagyobb szerepet kaptak a színek, és persze a csillogás, minden mennyiségben. A szemhéjakra kék, zöld vagy lila, opálos árnyalatok kerülnek, az orcákon rózsaszín púder tündököl, mégpedig elég feltűnően, az ajkakat ragacsos szájfény emeli ki, és csillámból bőven jut a karokra vagy a dekoltázsra is, ha este társaságba mennek a hölgyek. A színes szemhéjpúderekkel persze egy újfajta és máig ismerős sminkprobléma is megjelent: a mozgó szemhéjon a por állag gyorsan kopik, csíkosodik. Ezt igyekeztek megoldani az új, a korábbiakhoz képest krémesebb állagú szemfestékek.
Beköszönt a hippi korszak, a virágos sminkek, arcfestékek egyre népszerűbbek lesznek. A szexuális forradalom hatása érződik a Maybelline Kissing Potion nevű, ragacsos és ízesített szájfényén is – mindez ma talán már a legkevésbé sem hat különösnek, de a hetvenes években egy reklámban csókolózásra buzdítani a lányokat még elég merész húzás volt.
Sminkújdonságok és forradalmi hirdetések a '70-es évekből. Forrás: Maybelline.
A nyolcvanas években a sminkeléshez használt színek kicsit sötétednek és a trendek követni kezdik az évszakok alakulását, a szezonnak megfelelő színek megjelennek a szempillákon is, hála az első színes szempillafestékeknek.
A szemfesték és a csillogás mellett természetesen a kor egyik legfontosabb szépségszimbóluma a haj: a Wella Farrah Fawcet óriási loknijaival hirdeti samponjait, a Conair Impression olyan hajvasalót kínál, amivel mintákat lehet égetni a lófarokba. A Lilt házi dauervizet dob piacra, ami mai fejjel talán előre csomagolt katasztrófának hangzik, de a maga idejében igazi slágertermék volt.
Mindeközben Magyarországon…
Bár a hatalom még mindig nem nézi jó szemmel a „divatdámáknak kiagyalt ruhafazonokat” (Magyar divattörténet. I. rész, 1945-1949) és a sminkelésre is inkább fölösleges hivalkodásként tekint, a változás ekkorra már megállíthatatlan.
1966-ban az Ez a divat lapjain lát az ország először combközépig érő miniszoknyát, amit többek között Ruttkai Éva és Torday Teri színésznők népszerűsítettek, a trend pedig néhány év alatt megerősödött, a hetvenes évekre megkerülhetetlenné vált.