Csekkold az Instád, nem vagy-e te is influenszer!
Akinek van Instagram fiókja, biztos hogy követ legalább egy influenszert. Mielőtt pedig most elkezdenéd szaporábban venni a levegőt feldúltságodban, hogy márpedig te biztos nem, hadd folytassuk. Tehát vélhetően még akkor is minden aktív instázó figyelemmel kíséri egy véleményvezér posztjait, ha nem is tud róla. Mára ugyanis nagyon megváltozott a vélekedés azzal kapcsolatban, ki számít influenszernek. Annyira, hogy lehet, te magad is az vagy, csak még nem tudsz róla.
Egy-két éve, mikor széles körben ismertté vált az eredetileg angol influencer megnevezés, (bár viszonylag sok fejtörést okozott, mit jelent az Instás/youtube-os 'véleményvezér' kifejezés), az valamennyire tiszta sor volt, hogy kik ők. Sokáig ugyanis könnyű volt követő-, és feliratkozószám alapján felismerni az influenszereket. Mára azonban fordult a kocka. Mostanában jobban értjük, hogy mit takar maga a kifejezés (olyan közösségi médiás felhasználókat, akiknek a kontentje sok embert érdekel, sőt, hatással is tudnak lenni a követőik viselkedésére), ám már közel sem annyira egyértelmű, hogy ki számít meghatározó személynek a platformokon. Az elmúlt időben több kutatás és külföldi magazin is foglalkozott a mikro-influenszerekkel, akik egyre jobban dominálják a közösségi oldalakat és nagyon átrendezték a promóciós szcénát is.
Lehet, hogy te vagy a következő nagy influenszer, csak nem vetted észre
Nos, manapság három kategóriára lehet osztani az internetes irányadókat. Vannak a több százezres, vagy annál nagyobb követőbázissal rendelkező makro-influenszerek, őket követik a kétezer feletti, de 50-60 ezeret nem meghaló followerszámú mikro-influenszerek, kétezer alatt pedig a nano véleményvezérek vannak (látod, ebbe a kategóriába tuti te is beletartozol még akkor is, ha nincs egy követőd se. Hahaha.) Esetünkben pedig a középső kategória az igazán érdekes, ugyanis ők azok, akiket a cégek egyre jobban elkezdtek felfedezni.
Elindult ugyanis egy tendencia, aminek során a termékeiket a közösségi médiában reklámozni kívánó vállalatok lassan elfordulnak a legnagyobb követőszámmal rendelkező influenszereketől, hogy a kisebbek oldalain hirdessenek.
De miért?
Két magyarázat is van erre. Egyfelől a cégek felismerték, hogy egy mikro-influenszer körüli követőbázis sokkal lelkesebb, tevékenyebb az oldalon és így sokkal jobban aktivizálható is. Ez többek között annak köszönhető, hogy egy kisebb followerszámmal rendelkező felhasználó könnyebben tud kapcsolatot tartani a követőkkel, direktebben kommunikál velük, sok esetben egy nagyon specifikus stílusban, témában posztol és mindezektől hitelesebbnek tűnik, mint egy több százezres profilt menedzselő társa.
A másik szempont sokkal szomorúbb, de persze tökéletesen illeszkedik a kizsákmányoló világba, amiben élünk: ezek a felhasználók olcsóbbak. Míg egy makro-influenszer akár több millió forintnak megfelelő összeget is elkérhet egy-egy szponzorált posztért, addig a mikro-véleményvezéreknek kevesebbet fizetnek. Így pedig, akárcsak az élet minden más területein, az influenszerek körében is megjelent az a tendencia, hogy ugyanazt a munkát olcsóbban csináltatják meg a kiszolgáltatottabb instázókkal, vagy előtérbe kerülhetnek a kevésbé profi felhasználók, mivel ők nem kérnek érte annyi pénzt.
Persze attól még nem kell félteni a Kim Kardashianokat és Viszkok Fruzsikat, nem fenyegeti őket sem az éhenhalás. De azt biztos, ma már nem olyan nehéz átlagos felhasználóból átlépni a mikro-influenszerek körébe. Ami az igazi kihívást jelenti: ezt a pozíciót megtartani és tovább fejlődni belőle.
Az egész influenszer-jelenségen pedig persze lehet szörnyülködni, de felesleges. Hiszen amióta létezik piac és reklámok, mindig voltak emberek, akik gondolatokat ültettek a társaik fejébe, irigység tárgyai voltak, és vásárlásra buzdítottak másokat, ergo influenszerkedtek. Érdemes azonban tudatosan használni a különböző platformokat és figyelni a trendeket. Ugyanis míg jelen pillanatban - a Be Social felmérése szerint - minden negyedik magyar tinédzser influenszer szeretne lenni, addig olyan jelentős változások várhatóak a közeljövőben az Insagramon, amik vélhetően alapjaiban rendezik majd át a helyzetet.
Mark Zuckerberg a napokban jelentette be, hogy már tesztelik az Insagramon a like elrejtő funkciót, mivel a jövőben azt szeretnék, ha a felhasználók a posztolt képekre és videók tartalmára koncentrálnának, és nem a rájuk érkezett szívecskék mennyiségére. Amennyiben pedig a lájkok széles körben eltűnnek az Instáról nagy bajban lesznek az ebből élő véleményvezérek. Ekkor derülhet majd csak ki igazán, ki az igazi influenszer, aki ehhez az új helyzethez is képes alkalmazkodni.