Oké, nem fogok mártírt csinálni magamból, alapvetően a legtöbb pipereholmi használata örömet okoz nekem, szóval bizonyos keretek között szívesen költök rájuk. De közben azért nem tagadhatjuk le a tényt, hogy a nők felé igenis létezik egyfajta társadalmi elvárás is, hogy használják ezeket a termékeket, a társadalmi elvárásokat pedig nyilván a reklámok pumpálják, amik elsősorban bennünket céloznak azzal, hogy vegyél, használj, fogyassz, mert nőként nem elég lezuhanyozni, radírozni, krémezni, illatosítani és szőrteleníteni is kell. Különben igénytelen vagy.

Szóval nem tudom, őszintén nem tudom, mekkora az az összeg, amit egyébként magamtól is szívesen elköltenék, csak úgy, a magam örömére például egy arckrémre, és egyáltalán, vajon tényleg jobban érzem magam a 800 Ft-os fátyolmaszktól, vagy ha nem nyomják kiskoromtól az arcomba, hogy #selfcare, én-idő, bársonyos bőr, örök fiatalság, eszembe se jutna, hogy ez is egy módja a lazításnak?

Millió vicc létezik az órákig készülődő nőről meg a rá váró férfiról, de mi lenne, ha mondjuk egy esküvő előtt én is csak gyorsan letusolnék meg fogat mosnék, és azt mondanám, mehetünk?

Ha nem kellene tartalék harisnya a retikülömbe meg zselés talpbetét, amivel kibírom a magas sarkúban, csak felvennék egy nadrágot meg egy inget, és másnap reggelig bele se néznék a tükörbe, hiszen nem áll fent a veszélye, hogy elkenődött a szemfestékem.

Szeretek „nőies” lenni, még akkor is, ha az agyam hátsó zugában tudom, hogy egy hatalmas iparág által pénzelt, társadalmat formáló gépezet az, ami elhitette velem, hogy ilyen, aki „nőies”. Ugyanakkor disznóságnak tartom, hogy csak azért, hogy egy nő beleférjen az „igényes” kategóriába, egy talicskával több pénzt kell elköltenie, mint egy férfinak, és addig hergeltem magam ezzel a témával, hogy nekiálltam összeszámolni, nagyjából mekkora tételről beszélünk.

Nyilván a termékek árának felső határa a csillagos ég, én most csak találomra választottam néhány alacsonyabb vagy közép árkategóriás terméket a Rossmann oldaláról, amiket egy átlag nő egy átlag napon használhat:

  • Tusfürdő (250 ml): 669 Ft
  • Sampon (250 ml): 779 Ft
  • Balzsam (200 ml): 1 199 Ft
  • Hővédő hajformázó spray (200 ml): 1 599 Ft
  • Micellás víz sminklemosáshoz (400 ml): 1 699 Ft
  • Arclemosó bőrradír (150 ml): 1 399 Ft
  • Nappali arckrém (50 ml): 3 999 Ft
  • Éjszakai arckrém (50 ml): 1 299 Ft
  • Szemkörnyékápoló (15 ml): 999 Ft
  • Ajakápoló (10 g): 999 Ft
  • Primer (30 ml): 1 489 Ft
  • Alapozó (40 ml): 4 499 Ft
  • Korrektor (10 ml): 1 799 Ft
  • Púder (14 g): 1 799 Ft
  • Pirosító (4 g): 1 799 Ft
  • Rúzs (3,8 g): 1 329 Ft
  • Szemöldök ceruza: 829 Ft
  • Szemceruza: 549 Ft
  • Szempillaspirál (8,5 ml): 2 999 Ft
  • Körömlakk (8 ml): 799 Ft
  • Kézkrém (50 ml): 1 099 Ft
  • Lábkrém (100 ml): 1 699 Ft
  • Izzadásgátló (150 ml): 869 Ft
  • 1 db eldobható női borotva: 600 Ft
  • Borotvazselé (200 ml): 1 399 Ft
  • After shave balzsam (125 ml): 499 Ft

Ez eddig 38 695 Forint.

Férfiaknak ugyanez:

  • Tusfürdő (250 ml): 699 Ft
  • Sampon (250 ml): 699 Ft
  • Hajformázó wax (75 ml): 999 Ft 
  • Kézkrém (50 ml): 1 099 Ft
  • Izzadásgátló (150 ml): 869 Ft
  • 1 db eldobható borotva: 200 Ft
  • Borotvagél (200 ml): 1 199 Ft
  • After shave balzsam (100 ml): 2 199 Ft

Ez eddig összesen 7 963 Forint, amit tovább lehet csökkenteni, ha valaki hajra ÉS testre egyaránt használható mosakodógélt vesz, mert a férfiaknak ugye ez is opció, egy nőtől talán a petesejtjeit is elkobozzák, ha tusfürdővel mer hajat mosni. Csak összehasonlításként mondom, hogy egy sima melltartó ára egy fast fashion üzletben 3 500 Ft körül kezdődik, akinek pedig mondjuk nagyobbak a mellei, tehát tényleg kényelmesebb kialakítású, minőségi és tartós melltartóra van szüksége, ennek az összegnek a három-négyszeresét is simán otthagyja az üzletben egyetlen darabért – pasiknak meg ugye melltartó sem kell.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jenna Gilmartin (@jennagilmartin) által megosztott bejegyzés,

Egy sima hajvágás ára pl. egy Biohair szalonban férfi rövid haj vágása esetén 2 790 Ft, női hosszú haj esetén 4 990 Ft, de érthetetlen módon még rövid hajon is 3 990 Ft, azaz több mint 1 000 Ft-tal drágább, mint a férfiaknak. A pasiknak opció továbbá a gépi hajvágás is egy hosszra 1 590 Ft-ért, ekkor ugye a hajformázó ára is ugrott. Jó, hát mondjuk a nőknek is lehet tüsi haja, csak míg a férfiak esetében a szemöldöke sem rezdül senkinek, ha letolják az összes sérójukat, egy nőnek nem forintban, de máshol meg kell fizetnie ennek az árát, hiszen neki most már ugyanazzal a hajjal „extrém” külseje van, annak minden következményével együtt. (Helló, emlegetett társadalmi elvárások!)

További költségekkel számolhat az, aki mondjuk kozmetikushoz jár (egy sima arckezelés kb. 5 000 Ft), géllakkot csináltat (3 000 Ft körül), esetleg műszempillát (nagyjából 3-4 000 Ft) hord. Ebből már megint összejön egy 13 000 Ft körüli plusz a nőknek, hogy akkor az olyan dolgokról mint az intim törlőkendő (20 db 599 Ft), egészségügyi betét (20 db 799 Ft), tisztasági betét (34 db 599 Ft), tampon (16 db 739 Ft) már ne is beszéljek – újabb 2 736 Ft. És igen, ebből is minden hónapban elfogy ám simán egy doboz, ezt csak azért tartom fontosnak leírni, mert volt olyan pasim, aki komolyan azt gondolta, hogy a menstruáció elején be kell tenni egy tampont, öt nap múlva meg kivenni, és már egy éve együtt éltünk, mikor meg merte kérdezni, hogy miért szerepel ez állandóan a bevásárlólistán, ha egy csomag egy évig is elég lehet. LOL.

Persze, lehet azt mondani, hogy minderre nincs szükség, és ha belegondolunk, végső soron nincs is. Nyilván vannak olyan nők, akik ennél sokkal kevesebbet vagy éppen jóval többet költenek a megjelenésükre, és bőven ideálisnak vagy elégségesnek tartják ezt az összeget, azzal viszont nem nagyon lehet vitatkozni, hogy a nőkön sokkal nagyobb a társadalmi nyomás, hogy vásároljanak, mert míg a férfi esetében az ápolt azt jelenti, hogy tiszta, addig a nő esetében azt, hogy tiszta ÉS legalább valamennyit költ a külsejére is.

És akkor még nem is beszéltem arról, hogy bizonyos szakmák esetében a nőknél szinte kimondatlan (vagy akár kimondott!) elvárás a drágább ruha és a több réteg smink: egy sales-esnek, egy recepciósnak vagy légiutas-kísérőnek tulajdonképpen szakmai öngyilkosság full smink nélkül vagy tornacipőben mutatkoznia, pozíciótól és munkahelytől függően bármelyik napon, vagy akár csak egy komolyabb tárgyalás alkalmával.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Eva P. (@pauli.evee) által megosztott bejegyzés,

 

Én home office-ban, azaz otthonról dolgozom, és a munkám nagy részét a mackónadrágomban ülve végzem. Volt olyan munkahelyem, ahol közel két vényi együttműködés után találkoztam először a főnökömmel, addig mindent e-mailben és telefonon intéztünk, így sokáig voltam abban a hitben, hogy a sminkkel, ruhával azok kompenzálnak, akik nem elég profik, mert egy bizonyos szint után az ember már elég sok mindent megengedhet magának – és most nem arra gondolok, hogy mosdatlanul megy be dolgozni, hanem, mondjuk, hogy nincsen rajta smink – mert úgyis a szakmai teljesítménye alapján ítélik meg.

Aztán egy sajtóút során, míg a buszban üldögéltünk, beszélgetni kezdtem erről két korombeli kollégával, mindketten egy nem különösebben nívós, de nagyon komoly olvasottsággal rendelkező online lap főszerkesztői, és rádöbbentem, hogy én egy burokban élek. Mindkettőjükkel előfordult már, hogy egy-egy lazább napjukon éreztették velük, hogy elegánsabb (értsd: drágább) öltözéket vagy erősebb sminket várnak el tőlük ebben a pozícióban. Mert ne legyünk álszentek, egy karrier alakulása szempontjából a szakmai felkészültségnél is nagyobb szerepe van a networkingnek, a közeg pedig – legalábbis ha nőkről van szó – egyszerűen nem fogad be, ha nem idomulsz.