A Journal of Consumer Psychology című pszichológiai szaklapban jelent meg az a tanulmány, amiben a tudósok arra keresték a választ, milyen kapcsolat van az ajándékok okozta öröm (vagy csalódottság) és aközött, hogy milyen köntösben adjuk át őket. A szakemberek első körben hanyagul és szépen csomagolt bögréket adta a kutatásban résztvevőknek, a kísérletből pedig az derült ki, hogy azok, akik gyönyörű tálalásban kapták meg az ajándékot bizony elég csalódottak voltak a poharat látva.

kari-shea-bC8klLU9vKA-unsplash (1).jpg

Hogy megerősítsék az eredményt, a pszichológusok második körben az alanyoknak szépen és csúnyán csomagolt ajándékok fotóit mutatták meg és arra kérték őket, hogy előre értékeljek, milyen ajándékot sejtenek benne. Itt is az derült ki, hogy a gusztusos papírba és szalagba öltöztetett meglepetésekkel kapcsolatban a résztvevőknek magasabbak voltak az elvárásaik.

Mikor ajándékot kapunk valakitől, akit szeretünk, a csomagolást amolyan célzásként értelmezzük azzal kapcsolatban, hogy mire számítsunk. Ha az ajándék szép, magasak lesznek az elvárásaink, amikhez a csomag tartalma nem mindig nő fel - mondta a kutatás vezetője, Dr. Jessica Rixom.

De ácsi! Még mielőtt most eldöntenéd, hogy akkor ebben a szezonban csak csúnyán csomagolt ajándékokat fogsz osztani, olvass tovább, mert a kutatás még egy dologra kitért! A szakemberek az emberi kapcsolatok minőségét és az ajándék külseje közti összefüggéseket is vizsgálták. Ebből pedig az derült ki, hogy a csomagolás arról is hordoz üzenetet, mennyire fontos a csomagolónak a kapcsolat azzal, akinek adja. Ez a tudás pedig lazább, munkahelyi viszonyok esetében kifejezetten jól jöhet. Mert ezekben a helyzetekben többet számíthat az, hogy az ajándékozó - a csomagolással - azt üzeni, fontos számára a munkatársa, mint az, hogy mi van a dobozban.

Ha valaki bizonytalan abban, hogy a barátja tényleg örülni fog-e a meglepetésének, azzal nem valószínű, hogy jól jár, ha nagyon szépen becsomagolja, hogy vonzóbbá tegye. Ezzel szemben, ha egy kollégáról van szó, tanácsos lehet több gondot fordítani az ajándék tálalásra, jobb munkahelyi kapcsolat lehet az eredménye - foglalta össze a kutatás eredményeit Rixom.

Na, ezek fényében már tudod, kinek hogy fogsz csomagolni az idén?