Így reagálj jól a leggázabb ajándékra is a pszichológus szerint
Teljesen felesleges tusfürdőszettek, a jó méretet meg sem közelítő nadrágok, bornyitókészlet, konyhai juice-készítő, ami aztán évekig fogja a port a hűtő tetején - rengeteg félresikerült karácsonyi ajándékot adnak és kapnak az emberek minden évben. Ha ismerős a helyzet, azt is tudod, milyen nehéz jól reagálni a ránctalanító krémekre, a fogyasztó shakekre, a kondibérletre és társaikra... Én például egy fagyott műmosolynál nem igazán tudok jobb megoldást, úgyhogy pszichológushoz fordultam, hogy megtudjam, hogyan érdemes kezelni ezeket a helyzeteket.
“Ahogy a mondás is szól, ajándék lónak ne nézd a fogát, nem illik kritizálni az ajándékot, amit kapunk. Ez az elvárás beépült a normarendszerünkbe. Ez azt is jelenti, hogy az elvárt viselkedés az, hogyha ajándékot kapunk, örülnünk kell neki.” - kezdi Jávorszky Eszter pszichológus.
Szerinte, ha az ajándékunk nem tetszik, konfliktusba kerülünk a társadalmi normákkal, és ez okozza a feszültséget, amit ilyenkor érzünk.
Adódik a kérdés: mit érdemes akkor tenni, amikor egy ajándék nem tetszik, esetleg sértő, vagy számunkra annyira túlmegy azon a bizonyos határon, hogy nem tudjuk fenntartani még az öröm halvány látszatát sem?
Az ajándékozás egy gesztus, amivel egyik ember kifejezi a másik felé, hogy fontos számára. A kapcsolataidat mindenképp építeni fogja, ha ezt a gesztust örömmel fogadod.
Mielőtt kritizálnál, érdemes mérlegelni, hogy mennyire fontos neked annak a szeretete, barátsága, akitől az ajándékot kaptad, és hogy a kettőtök közötti kapcsolatnak milyen a 'teherbírása'. Valóban megér-e egy kritika egy esetleges megbántódást, mosolyszünetet?
Tehát a legfontosabb, amit ilyenkor tenned kell, az a mérlegelés és az, hogy figyelembe vedd, kitől kaptad az adott ajándékot. Eszter szerint mindig át kell gondolni a másik ember motivációit, szubjektív igazságát - hiszen az éremnek minden esetben két oldala van.
Gondolj csak bele mondjuk a következőbe: kondibérlet vár a karácsonyfa alatt, a barátod/férjed vette neked. Megsértődsz, hiszen azt feltételezed, hogy nem elégedett az alakoddal, nem tart szexinek, “le akar fogyasztani”.
De mi van akkor, ha ő csak egy béna tippet kapott valakitől, esetleg arra gondolt, hogy járna neked egy kis énidő, és azt hitte, ezzel megadhatná neked?
Ilyen esetekben nagy valószínűséggel a saját frusztrációidat értelmezed rossz szándéknak, kritikának tőle - pedig ő jót akart, és valójában te vagy az, aki nem elégedett magával... Persze nem mindig ez áll a dolgok hátterében, de azért ez is előfordulhat, nem?
Néha azonban akármennyire is próbálod a másik nézőpontját figyelembe venni, simán kerülhetsz olyan helyzetbe, hogy egyszerűen csak nem tetszik, amit kapsz. Pont. Van ilyen. Egy ilyen szitu feloldására Eszter a következőt javasolja:
Ha mindenképp szeretnéd kifejezni a nemtetszésed, fontos, hogy mindig az ajándékról mondj véleményt, és soha ne az ajándékozóról. Lehet beszélgetést kezdeményezni arról, hogy miért éppen amellett a dolog mellett döntött - ez mélyítheti a kapcsolatot.
Logikus: ha rosszulesik, ha nem jön be, mondd ki, de azt is mondd el, miért - így az ajándékozód is szívesebben megnyílik majd. Eszter szerint az is jó megoldás lehet, ha elmondod, valójában mire vágynál, vagy mire lenne szükséged (akár az ünnepek előtt) - ezzel segíthetsz, és elkerülheted a kínos pillanatokat. Ha pedig utólag szólsz, legalább arra van remény, hogy a következő karácsonyon már szívből és őszintén tudod majd megköszönni az ajándékod.
Amúgy meg sosincs késő megbeszélni egy közös visszalátogatást az üzletbe, egy csere-időpontot... Így akár a leggázabb konfliktust is élménnyé lehet változtatni. Jobb, mint egy izzadtságszagú műmosoly és egy halom feleslegesen kidobott pénz, nem?