Az, hogy a divatvilágot is megrázza a járvány - teljesen logikus módon - a félelemből ered. A turizmus lankad, Vuhan karantén alatt, akadozik az árucikkáramlás, és egyre több városban tapintani lehet a feszültséget. Szép lassan a környező országainkba és hozzánk is bekúszik a félelem: kevesebb ember mer Kínából vásárolni az interneten, sőt már odáig is eljutottunk, hogy az egyébként teljesen biztonságos kínai éttermek forgalma is megcsappant

Emiatt persze senkit sem lehet hibáztatni, hiszen félelmetes hírek keringenek a médiában, nyilván nekem sem mostanában van a legtöbb kedvem pekingi kacsát és pirított tésztát enni, pedig tudom, hogy semmi köze az étteremnek a vírushoz. Ez van, ilyen az emberi agy. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

by KASEY MA ❥ ♬ (@thestylewright) által megosztott bejegyzés,

De vissza az eredeti témához! Mivel manapság - tudom, hogy ez közhely, de hadd engedjem meg magamnak a költői túlzást - minden második cetlin, címkén és leíráson ott virít, hogy “Made in China”, jogos a kérdés: miként hat ez a textilipar jövőjére? Mi lesz azzal a rengeteg árucikkel? Hiszen Kína egyértelműen textilipari nagyhatalom - csak 2018-ban 119 milliárd dollárnyi terméket exportáltak az országból, ami a globális piac elég nagy részét (37.6%-át) teszi ki. 

Ezeket a kérdéseket próbálta megválaszolni a Vogue Business is. Cikkükben több, mint 25 nagyvállalat vezetőjét faggatták a helyzet súlyosságáról és a divatipar jövőjéről. Az LVMH csoport (amelybe többek között a Dior, a Kering, a L’Oreal és a Hermés is tartozik) értéke egy erős időszak után 15%-ot esett 2019 negyedik negyedévében, a vállalat pénzügyi vezetője, Jean-Jacques Guiony pedig így fogalmazott a Vogue-nak adott interjújában: 

ha minden megoldódik az elkövetkezendő két-két és fél hónapban, akkor nincs akkora gond. 

Reméljük a legjobbakat.

A Global Asset Management egyik vezető menedzsere, Swetha Ramachandran szerint habár minden ágazatban csökkennek a számok, a vírus nem a luxusmárkák eladásait fogja a leginkább befolyásolni. Mondjuk ez logikus: aki Armanit és Diort vásárol, nem feltétlenül köti össze a fejében a vuhani halpiacról indult vírus terjedését és az ezer dolcsis táskájának megvarrását. Pedig amúgy köthetné, ha tisztában van milyen munkaerővel és körülmények között dolgoztatnak a luxusmárkák.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jeremy Cheung 🏃 (@rambler15) által megosztott bejegyzés,

De végül mindent az fog eldönteni, hogy milyen híreket kapunk a vírusról az elkövetkezendő néhány hónapban. A H&M összesen 1899 gyárral dolgozik együtt világszerte, ebből 427 Kínában található - ez első blikkre nem tűnik olyan soknak, mégis megterheli a gyártást a rengeteg átszervezés és óvatossági intézkedés. 

Ebből is tisztán látszik, hogy még az olyan nagyhatalmak, mint a H&M forgalmát is durván visszaszorítja a koronavírus. 

A kifejezetten online értékesítéssel foglalkozó áruházaknak azonban még kedvezhet is ez a helyzet: mivel Kína egyre több tartományában maradnak otthon az emberek, elkezdett nőni az online eladások száma. Az Alibaba’s Taobao, a JD.com és a Pinduoduo forgalma is megugrott az elmúlt egy-két hónapban, ez pedig az online kampányok és a közösségi média még erősebb fellángolásához vezet, és fordítva. Arról nem is beszélve, hogy az otthon töltött idő és a bezártság - főleg jól célzott reklámokkal - ingerkeresésre késztet, amit sok esetben a vásárlás elégít ki. Kate Nightingale, a Style Psychology alapítója azt mondta a Vogue-nak, hogy a szeptember 11-ei terrortámadások után is hasonló tendenciákat lehetett megfigyelni. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

迪娅 WUHAN | КИТАЙ ИНСТАГУРУ (@darkainst) által megosztott bejegyzés,

De hiába az online növekedés, amíg nem tudunk pontosat a vírus jövőjéről, addig egy brand sem tud igazán tervezni. A Nike vezérigazgatója, John Donahoe például pár hete még azt nyilatkozta a CNBC-nek, hogy elsődleges céljuk a nehézségek ellenére is ellátni a kínai piacot - én is ezt mondanám, ha a milliárdos bevételem 18%-áról lenne szó -, azonban hétfőn bejelentette, hogy bezárják a boltjaik felét az országban. Így tett a Burberry, sőt még a Starbucks is.  

Az Adidas eggyel óvatosabb volt, ők egyelőre eléggé szűkszavúan fogalmaztak és annyit mondtak ki, ami az összes befolyásos márka fejében (is) ott lehet most: nem tudják, mi lesz, és várják a vírus megfékezését.  

Egy biztos: a divatipar szereplői a nemes cél (és a jobb eladások) érdekében elkezdték komolyabb összegekkel támogatni a vírus megállítását. Az LVMH csoport 2,3 millió, a Kering csoport 1 millió, a L’Oreal 720 ezer, a Swarovski 430 ezer, a Shiseido pedig 290 ezer dollárral járult eddig hozzá a küzdelemhez. Az Alibaba ráadásul nemcsak beszállt a vírus minél hamarabbi megfékezésébe, de elkezdte támogatni azokat a kisebb cégeket is, amelyeket viszont jelentősen megvisel ez a gazdasági helyzet (és akikből később nekik is hasznuk lesz – okos).  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

#DAMUR (@damurfashion) által megosztott bejegyzés,

Ám hiába az apokaliptikus évkezdés, a divat mindenből képes stílust varázsolni: nem kizárt, hogy 2020 nagy trendje az arcmaszk lesz. Már nemcsak ázsiai kifutókon jelenik meg a szépen megdizájnolt maszk: egy berlini divattervező a januári show-ján elég nagy sikert aratott az egyedi "víruslookkal". És gondolom, ez még csak a kezdet. Mindenesetre nem tudom, te hogy vagy vele, de én őszintén remélem, nem lesz szükség arra, hogy például a H&M is elkezdjen nekünk maszkokat gyártani - így sem nyugodt a helyzet, de az már tényleg túl sok lenne a világvége-hangulatból...