Nem az a célom, hogy jó kislányt, hanem hogy jó embert neveljek
Maugli, Kis Tarzan, Rosszaság, Fiús Kislány… Becenevek, amiket az utóbbi időben idegenek vagy távolabbi ismerősök aggattak a kislányomra. Arra a kislányra, aki balett helyett falat mászik, babázás helyett varangyokat gyűjt, és a tüllszoknyához gumicsizmát vesz, hogy bemászhasson a patakba. Miközben az én mellem dagad a büszkeségtől, mások csúnyán néznek rám, hogy miért hagyom, hogy ilyen legyen, és hogy „nem lányhoz illően” viselkedjen.
Szomorú, de azt se tudom, hol kezdjem a sztorizást, ha arra gondolok, hogy milyen beszólásokat kaptunk már a lányommal. (A „kaptunkot” nem úgy értem, mint mikor anyukák azt mondják, hogy „jön a fogunk” és „lassan szobatiszták leszünk”. Nálunk ezek a kis kommentek félig-meddig nekem szólnak.)
Volt, hogy a ruhaboltban kérdeztem az eladót, hogy merre vannak a lányos színű melegítők, mire azt válaszolta, hogy azokat inkább fiúknak szokták venni, lányok úgysem saraznak kinn, nekik ott a leggings a benti játszáshoz. Volt, hogy a szomszéd szólt be, hogy miért van az, hogy a lányom azt mondta a fiának, hogy játsszon egyedül, neki most nincs kedve és mi az, hogy nem tanítom meg neki, hogy legyen kompromisszumképesebb? Tudom, nagy igazság, hogy nem az a lényeg hogy mit, hanem hogy ki mondja, de mégis:
ha valakinek a szülőségét kritizálják, az nem tud néha nem betalálni. Viszont ahogy a lányom egyre nagyobb és egyre hangosabban és határozottabb alkot véleményt a dolgokról, valami megfogalmazódott bennem: én nem jó kislányt, hanem jó embert akarok nevelni.
Mert a jó kislány milyen? Csendben játszik a kiskonyhával? Kedves dalokat énekel, amiket én felpakolhatok a Facebookra? Nem koszolja össze a ruháját? Megtanulja, hogy olyan csöndben legyen, hogy észre sem vegyük, hogy ott van?
Egyébként is: ha egy kislány nem hozza az elvárt normát és máshogy viselkedik, miért kapja meg egyből a „fiús” jelzőt? (Nem mintha a fiúknak könnyebb lenne: ha egy kissrác többet sír a „kelleténél” vagy éppen a judo helyett zongorázni szeretne, egyből „lányos” lesz.)
Elmondom, hogy ahelyett, hogy sokan körülöttem mit szeretnének, nekem mi a célom. Hogy továbbra is eltemessen minden bogarat, amit csak talál. Hogy őrizgessen 50 forintot, hogy elküldhesse a szegény gyerekeknek. Hogy merje megfogalmazni, ha valamit nem akar csinálni (ezt a képességét most még csak rajtam gyakorolja) és hogy ne higgye azt, hogy csak azért, mert lánynak született meg kell húznia magát.
Ami most még a sarazás, az később a nemet mondás képessége lesz.
Pedig elhiheted: néha rohadtul fárasztó „szabad lelkű lányt” nevelni. Kezdve a kételytől, hogy mi lesz, ha túl öntudatos lesz egészen a napi harcokig, hogy azt is megkérdőjelezi, hogy miért kell a tornaórán neki összeszedni a játékokat, amikor az óra elején a tanár szórta ki. Voltak pillanatok, amikor kívántam, hogy bárcsak ő is le tudna ülni és csendben játszani és jó kislányhoz illendően azt csinálni, amit mások mondanak neki.
Most már inkább így szól a fohászom: legyen jó ember, álljon ki magáért, olyan emberek vegyék körül,akik pont azért szeretik, mert ilyen. Nekem pedig legyen energiám a rosszalló nézésekhez, megjegyzésekhez, és ehhez az öntudatos kis emberkéhez.