Sármán Nóra és a pásztorélet

Nóra 2019-es kollekcióját a Pásztorál zsáner inspirálta.

Ez az inspiráció úgy jött, hogy egyszer csak meghallottam egy ismerős, gyönyörű zenét és utánajártam, hogy mi lehet az. Beethoven Pastoralja volt és akkor rájöttem, hogy ez az az életérzés, amit keresek. Ezután az is beugrott, hogy Marie Antoinette-nek volt egy olyan korszaka, amikor pásztorlánykának képzelte magát. A hatalmas, merev, masnikkal és fodrokkal díszített brokátruhák után hirtelen egyszerű, fehér muszlinruhákat kezdett el hordani, a hatalmas parókákat pedig szalmakalapra cserélte. A ruháimban visszahoztam Marie Antoinette pásztorlány stílusú öltözékeit, amelyeket a fehérnek és a színes övnek a kontrasztja jellemzett.

sarman.jpg

Fotók: Tóth Kristóf 

Tomcsányi Dóra és 3-as metró

A TOMCSANYI minden kollekciójának kiindulási pontja egy, a keleti blokkhoz köthető téma. Ilyen volt például korábban a Malév, az úttörőmozgalom vagy a 2018-as szezonban a budapesti 3-as metró. 

Készült egy hömpölygő utazóközönséget ábrázoló minta és egy, amin az állomások peronjai, lépcsősorai jelennek meg. Az utazók fejei felvarró formájában is feltűnnek a ruhákon. Ezek az inspirációforrások az egész kollekciót áthatják finoman, hatással vannak a márkánál visszatérő fazonok részleteire.

tomcsanyi.jpg

Fotók: Fromm Balázs 

Cselényi Eszter és a szürkemarha

A Celeni alapítója azt mondja, kell egy nagy ’inspiráció-könyvtár’, amiből az ember válogat. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan kell kiállításokra járni, könyveket olvasni, utazni, zenét hallgatni, filmeket nézni, nyitott ajtókon pesti házakba bemenni.

A gyerekszobánkban Reich Károly-képek lógtak és azokról meséltek nekünk a szüleink. Valószínűleg ez nem jutott volna eszembe, ha nem így nőttem volna fel. Ezek az élmények, emlékek ott vannak a fejemben, aztán elkezdek kutatni, beleásni magam, beszélek olyan emberekkel, akik személyesen kapcsolódnak hozzá. Ez az, amikor elindul a flow. Ilyen inspiráció volt a Celeni eddigi kollekcióinál a magyar porcelán, a nagypapa Duna-parti télikertje, a szürkemarha, az őrségi kerámiák, a Hajós utcai szecessziós ház, Reich Károly vagy épp a palóc szőttes.

celeni.jpg

Fotó: Nagy Marcell

Elza Schiaparelli és a papírcsákó 

Elza Schiaparelli Rómában született 1890-ben, és Coco Chanel legnagyobb riválisaként tartják számon. A nadrágszoknyát neki köszönhetjük, védjegyévé vált a sokkoló pink szín, és az elegáns divat részévé tette a pulóvert. A szürrealista divat nagyasszonyának is tartják, Salvador Dalí művei többször is inspirálták, például a cipő alakú kalapjánál.

Shocking life című önéletrajzi regényében arról írt, skandináv utazása alatt a halászok feleségeitől kapta az ihletet híres újságpapírmintás kalapjához, ők ugyanis napilapból hajtogatott csákókban árulták a férjeik által fogott halakat. 

Kárász Mariska és a magyar népművészet

Az 1920-as években a modern, jómódú New York-i nők egy része Kárász Mariskának köszönhetően magyar népművészeti elemekkel díszített öltözetben járt. A kor divatszakértői az egekbe dicsérték eredetiségét, azt, ahogy „a magyar népi ornamentikából vett elemeket egyedi módon ötvözi az avantgárddal és a modern amerikai stílussal.”

Mariska Karasz ecsetjét és palettáját a varrótű és cérna jelenti, vásznát maga a ruha anyaga. (…) munkái a modern festészet „legavantgárdabb” irányzataira reflektálnak – írta róla a Craft Horizons 1957-ben.

Carlos Campos és a chilei költő tintája

Carlos Campos hondurasi divattervező általában az irodalomhoz fordul, ha inspirációra van szüksége. Márquez Szerelem a kolera idején című regénye is hatással volt rá, de Pablo Neruda alakja is teljesen beleépült az egyik kollekciójába.

A chilei költő jellegzetes sapkája is visszaköszönt a Campos által tervezett darabok között, a ruhák egy része pedig abban a zöld színben készült, amilyen színű tintával Neruda a verseit írta. 

Michael Cinco és a Versaille

A Fülöp-szigeteken született Michael Cinco korunk egyik legígéretesebb divattervezője. Igazi világsztárokat öltöztet, mint Jennifer Lopez, Beyonce, Rihanna, Sofia Vergara, Mila Kunis vagy éppen Dita Von Teese.

2017-es őszi haute couture kollekcióját a Napkirály barokk palotájának pompája ihlette. A végtelen díszítések, monumentális festmények, selyemkárpitok mind megjelennek a ruhákon.