Cicasapka és égő melltartó: ruhadarabok a nőmozgalmak szolgálatában
Mit visel egy feminista? Hát nyilván melegítőnadrágot kitaposott tornacipővel, vagy miniszoknyát necc harisnyával, vagy unikornisjelmezt szivárványos platformmal. Tehát azt, amihez éppen kedve van, végül is nagyjából ez az egész lényege. Persze, a ruháinkkal elmondunk valamit magunkról, vagy arról, ahogyan meghatározzuk a helyünket a világban - az öltözékek a történelem során mindig is fontos kapaszkodói voltak a történészeknek meg a néprajzkutatóknak, és mint szinte minden nagy társadalmi változásból, úgy a nők esélyegyenlőségi küzdelmeiből is kivették, és a mai napig kiveszik a részüket. Az alábbi ruhadarabok például komoly üzenetet hordoztak, vagy egyfajta jelképekké váltak.
Fűző
A viktoriánus korban határozott kép élt a tökéletes nőről: otthon van, csinos, és lehetőleg nem csinál semmit. Nem is igen tudott volna, hiszen a kor kötelező ruhadarabjában, a fűzőben még levegőt venni is szó szerint egy küzdelem volt, a fehérnemű szó szerint megbénította, cselekvőképtelenné tette a nőket.
Az 1910-es évek után azonban változott a divat, és bár a fűző sokáig megmaradt, kevésbé drasztikussá vált. A korabeli nőjogi tüntetéseken készült képeken a nők már lazább ruhákat, jellemzően blúzt és szoknyát viselnek, alatta egy olyan fűzővel, ami nem szorította ki belőlük a szuszt, inkább csak enyhén formálta az alakot, mint mondjuk egy mai alakformáló fehérnemű
– mondja Alden O’Brien, a Daughters of the American Revolution Museum munkatársa.
Ez tette lehetővé, hogy a nők egyáltalán végig tudjanak menni egy-egy felvonuláson - így például Woodrow Wilson elnök 1913-as beiktatása előtt 5 000 nő ment az utcára Washington D.C.-ben szavazati jogot követelve.
Melltartó
1968-ban New Jersey-ben fiatal nők tüntetést szerveztek a Miss America szépségverseny ellen, pontosabban inkább annak ürügyén, de a tiltakozás túlmutatott a húsmustra elleni felszólaláson: a szervezők fel akarták hívni rá a figyelmet, hogy milyen káros, ha a társadalom kitalál egy skatulyát arról, milyen a szép és csinos, a „rendes” nő, és elvárja, hogy aztán a nők ennek megfelelően viselkedjenek. Legyenek szépek, mosolyogjanak kedvesen, és lehetőleg ne szóljanak bele a férfiak dolgába.
Itt kell megemlítenünk, hogy az amerikai szépségversenyek elképesztően rasszisták is voltak(?). Még az 1940-es években is csak „egészséges és a fehér rasszhoz tartozó” nők indulhattak, és bár ezt a szabályt a tiltakozás idejére csaknem 20 éve törölték, színes bőrű nő addig nem nyert egyetlen versenyt sem.
A felvonulás egyik eleme egy nagy alumínium vödör volt, amire a szervezők a „Freedom Trash Can” feliratot fújták, és csupa olyasmit dobáltak bele, amiről úgy gondolták, a nők elnyomását szimbolizálja: felmosórongyokat, magas sarkú cipőket és rúzsokat. A menet egy pontján egy fiatal nő a vödör mellé lépett, kihúzta a melltartóját a pólója alól, és a szemétbe vetette.
És bár az ikonikus – pontosabban mitikus – melltartóégetés soha nem történt meg, ez a látványos elem, valamint egy szimpatizáns riporternő újságcikkének címe („A férfiak elégetik a behívókártyáikat. A nők el fogják égetni a melltartóikat?”) elég volt hozzá, hogy megszülessen a melltartóégető feminista toposza.
A szimbólum 50 évvel később is kitart, ennek ellenére Robin Morgan, a tiltakozás egyik szervezője 2018-ban arról beszélt a BBC-nek, hogy nem örült a hamis mítosz elterjedésének, mert az túlságosan leegyszerűsítette, bagatellizálta az üzenetüket.
Nadrág
Azokban az iskolákban, ahol kötelező az egyenruha viselése, vagy valamilyen dresszkód van érvényben, még mindig sokszor írják elő, hogy a lányoknak szoknyát kell viselniük. A szabályhozók általában a tradícióra és a hagyományra hivatkoznak, noha a történelem során korántsem volt olyan egyértelmű, hogy ki hordja a nadrágot: a legősibb időkben, amikor az életben maradás volt a cél a vadonban, nyilván senki nem foglalkozott azzal, hogy egy ruhadarab férfias vagy nőies-e, amíg a lábakat melegen tartotta.
Az ókori görögök pedig feljegyzések szerint egyenesen nevetségesnek találták a nadrág koncepcióját, és soha sem vették át azt – szoknyát, azaz tógát hordtak a férfiak is.
A modern időkre aztán a nadrág viselése a férfiak kiváltsága lett, és a szoknya, amiben sokkal nehezebb volt mozogni és állandóan figyelni kellett benne, hogy az ember hogyan ül vagy jár, a nők viselete lett. Az USA-ban és Európában először az 1850-es években került előtérbe a nadrág viselésének gondolata, és bár a szüfrazsettek álltak mögötte, nem is annyira forradalomnak szánták a gondolatot, mint inkább csak szerettek volna életben maradni. El lehet képzelni, hogy egy óriási, viktoriánus szoknyában, egyik kezedben egy síró gyereket, a másikban mondjuk egy vödör vizet tartva le- vagy fölmenni a ház lépcsőin nem volt egy életbiztosítás.
Ekkor jelentek meg a bő, törökös „bugyogók”, amelyeket térdig érő szoknya takart, és amiket otthoni viselésre javasolt Amelia Bloomer, aki az első női magazin, a The Lily szerkesztője volt. Tudod, csak hogy ne törd ki a saját nyakad, meg életben tudd tartani a gyerekedet.
A nadrágot viselő nők nyilvános helyeken azonban még sokáig feltűnést keltettek és egyfajta furcsaságnak számítottak, egészen az 1920-as évek második feléig, amikor a sportos ruházat helyet talált magának a divatban, és maga Coco Chanel is elkezdett nadrágokat tervezni a nőknek, illetve őt magát is gyakran fotózták bő szárú, laza nadrágokban.
Márpedig ha a divat nagyasszonya viselte, akkor más is – bár a nadrágviselés sokáig még csak bizonyos szituációkban volt megtűrt.
1933-ban Marlene Dietrich öltönynadrágban jelent meg egy étteremben, mire a tulajdonos, Robert Cobb nem volt hajlandó asztalt adni neki. A Los Angeles Times korabeli beszámolója szerint erre két komikus, Bert Wheeler és Robert Woolsey tüntetőleg elhagyták az éttermet, majd szoknyában tértek vissza.
Rózsaszín kötött sapka
A rózsaszín, horgolt, kötött vagy akár varrott, cicafüles sapka, azaz a Pussyhat a 2017-es Women’s March jelképévé vált az USA-ban. Az ötlet eredetileg Krista Suh hollywoodi forgatókönyvíró és Jayna Zweiman építész fejéből pattant ki, majd végigsöpört az egész Egyesül Államokon. Nők százezrei viselték a kézzel készült sapkákat a felvonulásokon, de megjelentek a sapkás nők például tévéműsorokban is.
A cicafüles, rózsaszín sapka megjelenésében és nevében is rájátszik Donald Trump elhíresült nőgyűlölő mondatára, a „Grab them by the pussy”-ra, vagyis, hogy a nőket a puncijuknál fogva kell megragadni. A pussy ebben a kontextusban egyértelműen a női nemi szervre utal, de az angolban egyébként cicát is jelent.
Az ötlet, hogy a nők egy hagyományos, „elvárt” női szerepbe illő tevékenységet, vagyis a kötögetést, és a megalázásukra, tárgyiasításukra használt mondatot a lázadásra, szembefordulásra használják fel, olyan népszerű lett, hogy a rózsaszín fonal egy ideig az egész USA-ban hiánycikknek számított.
Az összetartozás érzését erősítették ezek a sapkák nem csak azzal, hogy mindenki viselte őket, de azzal is, hogy sok nő, aki nem tudott személyesen részt venni a felvonulásokon, sapkát küldött maga helyett, amit aztán kiosztottak a résztvevőknek. Ezekben a sapkákban sokszor személyes üzenetek, bátorító mondatok is voltak.
A Pussyhatet ugyanakkor kritikai is érte: egyrészt sokan szóvá tették, hogy egy rózsaszín sapka nem képviseli a színes bőrű nőket, amire Suh azt válaszolta, hogy
bár kétségtelenül van áthallás a rózsaszín cicafülek és a női vulva között, a rózsaszín soha nem a nemi szervek színét, hanem inkább a nőiességet hivatott szimbolizálni.
A michigani Grand Valley State University gendertudományokat oktató professzora, Cáel Keegan másokkal együtt arra mutatott rá, hogy egy ilyen sapka nem képviseli a transgender nőket, illetve azt a benyomást kelti, hogy ahhoz, hogy nők legyenek, alá kell vetniük magukat az átalakító operációnak. Ez – állítja – azért is különösen rossz üzenet, mert a ciszgender és transzgender nők ugyanazt a harcot vívják: kontrollt, irányítást és kizárólagos jogot szeretnének a saját testük fölött.
Források:
https://www.theatlantic.com/sexes/archive/2013/03/how-looser-corsets-helped-women-get-the-right-to-vote/274057/
https://www.bbc.com/news/world-45303069
https://en.wikipedia.org/wiki/Pussyhat
https://qz.com/quartzy/1597688/a-brief-history-of-women-in-pants/