Hat évvel ezelőtt egy szörnyű katasztrófa hívta életre a Fashion Revolution nonprofit szervezetet. A mozgalom, amely a divatipar fenntarthatóságáért és méltányosságáért szólal fel, azt követően alakult meg, hogy 2013. április 24-én összeomlott egy nyolcemeletes épület Bangladesben. A balesetben több mint ezer ruhagyári munkás halt meg és több mint 2500-an sérültek meg. A tragédia után nem sokkal megalakult szervezet ma már több mint 100 országban van jelen, 2017 óta Magyarországon is.

Idén a Fashion Revolution Hungary négy magyar grafikust – Karácsonyi Pankát, Perger Zsófiát, Sebők Orsit és Takács Évát – kérte fel arra, hogy szabadon alkotva meséljenek a divatipar sötét oldaláról. A Fashion Revolution Hungary számos esemény mellett ezzel a projekttel is csatlakozik a nemzetközi Fashion Revolution Week eseménysorozathoz, amelyet 2019. április 22. és 28. között rendeznek világszerte, így itthon is.

„Nem engedhetjük meg magunknak a pazarlást”

Karácsonyi 'Pankacreative' Panka főzős-természetgyógyász blogger, de alapvetően főleg art director, designer-grafikus-kreatív. Gyerekkora óta „kutatja”, mitől és hogyan működhetne zöldebben a világunk, a drasztikus megoldások helyett a racionalizálást és a minimalizmust preferálja valódi megoldásként.

„Egy darab új pólóhoz 2700 liternyi vizet pazarlunk el a közösből. Ezt a pazarlást nem engedhetjük meg magunknak. Rengetegen vagyunk, rengeteg jóléti túlzásban éljük a mindennapjainkat, akár úgy is, hogy nincs is meg rá a keretünk anyagilag, de a túlzott vásárlás drogfelhőjén lebegünk..” 

Felesleges dolgokat veszünk zsákszámra, amelyek nem hoznak igazi örömöt. Átlagosan egy új ruha, cipő, bármi, két hétig okoz új, bizsergő, boldog izgalmat, utána hajtjuk is fel a következő zsákmányt. Ez a fajta hozzáállás sajnos nagyon nem tartható.

„Ahhoz, hogy a határainkhoz mérten a legtöbbet tehessük a környezetünk védelméért, fontos racionalizálni minden új dolgot az életünkben. Legyen az egy cipő, telefon vagy akár a fent említett sima, egyszerű póló. Valóban szükségem van rá, fogom hordani minimum 2-3 évig? Ha minden egyes vásárláskor végiggondoljuk ezt, nemcsak a bolygónk élővilágának (ezzel együtt nekünk, a gyerekeinknek, az unokáinknak is), hanem a pénztárcánknak is jót teszünk. A megmaradt összeget pedig értékesebb dolgokra költhetjük.”

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Karácsonyi Anna (@pankacreative) által megosztott bejegyzés,

„Főszereplőim a kínai gyári munkás és a természetes vízbe ömlő mérgező víz”

Perger Zsófi a MOME-n végzett tervezőgrafikusként. Ispán Szilviával közös brandje a Redheads, amely alatt igyekeznek időtálló termékeket létrehozni minél kevesebb hulladékkal, minél természetesebb, fenntarthatóbb és etikusabb szellemben.

„Ahogy a vízszennyezés témájába jobban beleástam magam, eldöntöttem, hogy a grafikát kiegészítem az emberi munkaerő mérgezésére, illetve a munkakörülmények siralmas állapotára történő utalással is. Képem főszereplői a kínai gyári munkás és a természetes vízbe ömlő mérgező víz – utalva ezzel a textilipar, illetve a divatipar mérgező hatására. Vegyes technikát használtam, ami azt jelenti, hogy az alap kézzel, ceruzával készült, és ezt egészítettem ki digitális technikával. Felhasználtam a farmer felületét is. Beszkenneltem és kollázstechnikával létrehoztam különböző flekkeket a tér érzékeltetése miatt. Illetve egy nagyon áttetsző rétegen az egész képen látható a textil szövete. Ezek a rétegek azért fontosak, mert a probléma összetétele, egymásra rétegződése és szövevénye így jelenik meg grafikailag.”

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

redheads (@redheads_shop) által megosztott bejegyzés,

„Hány farmered is van?”

Az Imelda Green név mögé bújó Sebők Orsi akvarell-illusztrációkat készít, miközben laikusokat és művésztársakat egyaránt alkotásra buzdít.

„Tudtad, hogy a kedvenc farmered előállításához 7600 liter vízre van szükség? Ebben benne van az a vízmennyiség, amely a gyapot termesztéséhez szükséges, illetve a gyártási költség. Miközben mesterségesen igyekeznek elérni a menő koptatott hatást, 5 különböző nehézfém jut a helyi folyókba – ráadásul olyan helyszíneken, ahol a szárazság miatt az édesvíz létkérdés. Emellett a gyapottermesztéshez használt növényvédő szerek egy része szintén az élővizekben végzi. Ha még beleveszed a mosást is, egy farmer élettartama alatt mintegy 8000 liter vizet fogyaszt. Hány farmered is van?”

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Imelda | Watercolor (@imeldagreens) on

„Vannak olyan dolgok, amelyekre az ember reakciója a düh”

Takács Éva már a kezdetektől a környezetvédelem és a vegán életmód témakörére fekteti a hangsúlyt rajzain és Buborekk nevű blogján.

„A divatipar az egyik legtöbb szemetet termelő iparág. De még ennél is meghökkentőbb, hogy nemcsak a Földünkkel, de a rajta élő embertársainkkal is milyen hihetetlen kegyetlenséggel bánnak a legnagyobb cégek. Általában a munkáimmal igyekszem pozitív szögből, humorral megközelíteni a problémákat és a megoldásokat felajánlani, nem pedig céltalanul hőbörögni. De vannak olyan dolgok, amelyekre az ember – természetes – reakciója a düh. Szeretnék egy olyan világban élni, ahol magától értetődő, hogy tudom, kik és milyen körülmények között, mennyiért készítették a ruháimat.”

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by buborekk (@buborekk) on

Még több információt a Fashion Revolution mozgalomról itt, a Fashion Revolution Hungaryról pedig itt találsz. Ezen kívül itt tudod böngészni a Fashion Revolution Week magyarországi programját, ahol többek között lesznek kerekasztal-beszélgetések a fenntartható divatról, gymbagvarró workshop és a cikk elején említett bangaldesi tragédiáról készült dokumentumfilmet is megnézheted.