Arról már írtam, hogyan alakította az életöröm az ’50-es és ’60-as évek szépségápolását is, arról is, hogy a ’70-es és ’80-as években hogyan kacsintott ki a sminkreklámok mögül a szexuális forradalom, de a múlt szépségtrendjeit böngészve óhatatlanul is elgondolkodtam: vajon mit tartogat számunkra a jövő? Egy világban, ami minden korábbinál gyorsabban változik, és amiben lassan mindenre van app, meddig jelenthetnek még gondot a pattanások vagy a megfelelő árnyalatú alapozó megtalálása, főleg, hogy több millió dolláros iparág épül mindegyikre?

A jövő az egyéniségé

Az előrejelzések szerint a megváltozott szépségiparban a jövő a tömegtermékek után az egyedi vagy egyénre szabható sminktermékeké. Elég csak Rihanna saját sminkmárkájára, a Fenty Beauty-ra gondolni, ami 40 különböző árnyalatban kínál alapozókat, és ezzel más márkák felé is jogossá tegye az igényt, hogy háromnál azért lehetőleg több színnel dolgozzanak.

alapozoarnyalat (1).jpg

A közösségi média hatásának, a fogyasztók közvetlenebb és gyorsabb, nagyobb felületet kapó visszajelzésének következménye lehet az is, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak lesznek – már nem kizárólag az az információ áll a rendelkezésünkre, amit a gyártó közölni akar velünk, így egyre nehezebb elmismásolni például az összetevőket. Az ezredfordulós generáció pontosan tudni akarja, hogy mit ken magára, így a fenntartható, vegán termékek iránt egyre nagyobb az igény, és még a nagyobb gyártók is rákényszerülnek, hogy ennek eleget tegyenek, a független márkák pedig sokszor egy-egy Insta poszt hatására is világszenzációvá válhatnak. A Forbes cikke szerint 2016-ban a hagyományos sminkmárkák termékei iránti kereslet 1,6%-kal esett vissza, ugyanakkor az indie sminkcuccok forgalma 42,7%-kal nőtt.

A megváltozó igények kielégítésére hosszú távon persze szükség lesz a megfelelő technológiára, hiszen hiába virágzik most a kézzel készült termékek vagy a kis, független gyártók piaca, ahhoz, hogy elérhető áron lehessen előállítani az egyénre szabott termékeket, az ipar megváltozására is szükség lesz. Jean-Paul Agon, a L’Oreal vezérigazgatója valószínűleg erre utalva mondta azt a CNBC-nek:

Úgy gondolom, a szépség jövője egyre inkább a technológia, a minőség, a megformáltság, az individualizáció, a digitalizálás, a konkrét igényekre való válaszadás.

Digitális forradalom

A digitális csúcstechnológia természetesen a szépségipar legújabb igényeit is igyekszik kielégíteni, márpedig az igények nagyon is jelen vannak. A vásárlók nyitottak az újdonságra és a technológiai újításokra: a piackutató Mintel felmérése szerint például a naptejet használók közel fele (48%) az Egyesült Királyságban szívesen látna egy olyan applikációt, amivel ellenőrizheti a bőrén jelentkező elváltozásokat. (A hüvelykujj körmén viselhető, 2 mm vastag, vízálló UV-érzékelő egyébként már létezik, a L’Oreal fejlesztette le.)

telefonsmink (1).jpg

Az általános használatra, általános felhasználónak tervezett szépségápolási termékek lassan a múlté lesznek, a „hordható technológia”, a bőr változását elemző mikro tapaszok vagy a lenyelhető és a szervezet működéséről, az egyes beauty termékek hatékonyságáról információt küldő eszközök pedig egyre népszerűbbé válnak.

Az pedig, hogy nem csak a „típusodnak” megfelelő, hanem valóban személyre szabott szépségápolási tanácsokat kapj, már nem is annyira a holnap, mint a jelen lehetősége.

A L’Oreal tulajdonában lévő, professzionális hajápolással foglalkozó Kérastase a Withings nevű startuppal társulva a 2017-es CES-en (a világ egyik legnagyobb elektronikai kiállítása) mutatta be az okos hajkefét, amelynek fejében apró szenzorok találhatóak. Ezek a szenzorok egy okostelefonra tölthető appnak küldenek információkat, amik alapján az alkalmazás azonnal segít is eldönteni, hogy a hajad aktuális állapota alapján milyen termékekre, hajkezelésekre van szükséged.

A Modiface egy telefonra letölthető alkalmazás, amivel nem csak különböző sminkeket próbálhatsz fel, de azt is megnézheted, hogy ezek különböző fényekben hogyan viselkednek – miközben nem is kell megmozdulnod, hiszen nem kell, hogy a környezeted megvilágítása változzon, a telefon képernyőjén enélkül is láthatod a végeredményt. A szinte semmiből felbukkanó cég appját ma már a vezető sminkmárkák legnagyobb része házon belül is használja a fejlesztésekhez.

 

A HiMirror egy 250 euróért (körülbelül 80 ezer forint) elérhető okostükör, ami a látottak alapján elemzi a bőrödet és személyre szóló arcápolási rutint állít össze akár a már meglévő krémeidből, akár új, kimondottan a számodra javasolt krémek ajánlásával. Hasonló fejlesztése van már az Amazonnak is, itt a tükörbe épített kamerán keresztül a gyártó saját mesterséges intelligenciája, Alexa elemzi a pórusaidat, ráncaidat és még a kipirosodott foltokat is, hogy saját robot-szépségtanácsadód legyen.

A Proven tovább megy, és egyenesen azt a lehetőséget ajánlja, hogy már a saját igényeid szerint gyártott termékeket használj: a cég a genetikai adottságaidat, a meglévő bőrhibáidat, az életviteledet (stressz, alvási szokások, folyadékpótlás) és a környezeted sajátosságait (időjárás, páratartalom, napfény) elemzi és veti egybe saját, 8 milliós adatbázisával, hogy aztán kémiát, statisztikát és egyéb tudományokat ötvözve állítsa elő a számodra legideálisabb bőrápolót, amit az ajtódhoz is szállít. Igaz, a kb. 230 ezer forintért kapható asztali készülék, a Romy Paris az előre csomagolt kis kapszulákból akár minden nap is kikeveri neked az igényeidnek leginkább megfelelő arcápolót. Így a jövőben már az sem lesz lehetetlen, hogy reggelente ugyanolyan rutinnal és egyszerűséggel készítsd el a saját bőrtápláló koktélodat, mint ahogyan egy gombnyomással kávét főzöl.