Tény, hogy most, 2018-ban már nyugodtan kimondhatjuk, hogy a Youtube az új tévé, ezért teljesen érthető, hogy mindenki ott akar érvényesülni: óriási közönséghez lehet szólni a segítségével, sőt, mindenki könnyebben megtalálja a maga táborát. És persze a Tornabarakony határában felnőtt traktoros Lalitól egészen a budai panorámás kérótól sofőrrel magániskolába járó apuci lányáig mindenki belevághat az internetes karrierépítésbe. Ez nyilván jó és rossz is lehet egyaránt, hiszen amellett, hogy már bárkiből lehet sztárblogger, óriási lett a verseny is: a Youtube szépséggel kapcsolatos szekciójában több mint 45.000 csatorna foglalkozik nap mint nap divat- és szépségtémákkal. Ez azt jelenti, hogy havonta nagyjából 50 millió ember néz meg összesen 1.6 milliárd percnyi videót bőrápolásról, sminkelésről, kozmetikumokról és mindenről, ami a témába vág. Csodálkozunk, hogy minden második lány szépségvlogger akar lenni?

Óriási felhajtás, egy csomó ingyen termék, ha pedig minden jól megy, sikeres és felfelé ívelő karrier, biztos egzisztenciával - ezzel a reménnyel vágnak bele nap mint nap új - és egyébként tehetséges - tartalomgyártók a videózásba. De meddig hiteles egy szépségről vlogoló, sminkeket és arckrémeket minden nap tesztelő lány, akiből nő, aztán édesanya, aztán nagymama lesz? (Persze eltekintve a menő Insta-nagyiktól, ők mindig menők maradnak.)

Nehéz erre válaszolni, és nem is az én tisztem. Hosszas kutakodás után viszont ráleltem egy listára, ami felsorakoztatja a legelső, vagy legalábbis ezer éve a szakmában tevékenykedő youtubereket – ebből megtudtam, hogy az első lány, aki beauty-blogolással, videós tartalmakkal sikerre és hírnévre tett szert, összesen 12 éve, 2006 óta nyomja az ipart. Ő pedig nem más, mint Michelle Phan, aki immáron majdnem 9 millió feliratkozóval büszkélkedhet a Youtube-on. Te jó ég, hány terméket kenhetett az arcára ez idő alatt? És ami még fontosabb: hogy nem égett ki teljesen?

Mert azért abban szerintem megegyezhetünk, hogy hiába a rengeteg pénz és rajongó, 20 év kőkemény videobloggerkedés után már nem biztos, hogy kielégítő letesztelni néhány arckrémet, és csinálni róla egy videót, vagy Barbie ihlette sminktitkokat megosztani. Aztán megnéztem alaposabban Michelle csatornáját, és megláttam a választ a kérdésemre: egy éve abbahagyta, megosztott egy történetet arról, hogyan égett ki teljesen. Megígérte, hogy visszatér, ha újra lesz ihlete - 12 millióan nézték meg ezt a videót.

Michelle okos volt, időben észrevette, hogy hol a határa a vloggerkedésnek - valószínűleg már évek óta foglalkoztatta ez a kérdés, hiszen megalapította az ICON Network-öt (amit egyébként applikáció formában is lehet nap mint nap fogyasztani), majd az ICON Network Asia nevű vállalkozását: azokat a szépséggel foglalkozó, bloggereket összefűző, hatalmas online videomagazinokat, ahol tényleg a fültől a szájzugig mindenre van valami beauty-tipp. Szóval neki bejött az élet, már rég nemcsak egy rúzsokat tesztelő kislány, inkább egy komoly üzletasszony, aki felismerte a fiatalságát és a tehetségét, majd újra tanulni kezdett.

De mi van a maradék 44.999 bloggerrel? Ők majd nagyiknak való inkontinencia-betéteket vagy egylépéses hajcsavar-készleteket fognak tesztelni 30-40 év múlva? Elég nekik néhány ingyen termék és egy közepesen izgalmas csatorna egy életre? Fura, nagyon fura. De tényleg nem tudhatjuk mi fog történni, hiszen ez a generáció az egyik legnagyobb útkereső eddig a történelemben - és ezt azért állítom ilyen szilárdan, mert én is beletartozom.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Bat girl. @nicaphan

ℳ 𓂀 (@michellephan) által megosztott bejegyzés,

Nyilván, aki gondol a jövőjére, az elkezd valami más, kicsit szélesebb perspektívát kínáló ötletekben gondolkodni, de sajnos nagyon kevesen ennyire tudatosak: egy kutatás szerint a 6 és 17 év közötti gyerekek háromnegyede egyértelműen főállású vlogger, youtuber szeretne lenni. A további válaszokból pedig az is kiderül, miért: a leghangsúlyosabb indoklások a kreativitás, a hírnév, az önkifejezés, a pénz és a jó fej kollégák voltak. Érdekes. Ami pedig még inkább az, hogy a válaszadó gyerekek külön kihangsúlyozták, mennyire jó lenne, ha a suliban nem matekot vagy törit, hanem videóvágást tanulhatnának. Ahhoz sokkal inkább lenne kedvük. 

Szerintem egyébként valahol itt van a kutya elásva: ha egy 16-17 éves lány belevág az online, szépséggel foglalkozó mozgóképgyártásba csak és kizárólag a pénz és a hírnév miatt, nagy valószínűséggel úgysem jut el odáig - tisztelet a kivételnek -, hogy egy hatalmas beauty-birodalmat tudjon magának kiépíteni (amit aztán 70 évesen is igazgathat). Ahhoz több tudatosság, tanulás és elszántság kell. Márpedig a többség sajnos így áll hozzá: “pénz, lájkok és ingyen parfüm, minek továbbtanulni és keresni önmagam, ha így is építhetek karriert?”

És akik így vágnak bele, aztán kikötnek valamilyen középszerű márka középszerű influencerlistájának a közepe táján, azok kapcsán felmerül a kérdés: mi lesz velük, amikor a szponzor úgy dönt, ezentúl fiatalabb vloggernek adja a pirosítót tesztelésre? Szerintem ezekre a helyzetekre kell egy B-terv. De majd meglátjuk.