Melyik generációhoz tartozol? Ez a tanulmány megmondja, mi van a szekrényedben!
Nincs abban semmi meglepő, hogy a különböző korosztályok tagjai eltérően öltözködnek. Vannak irányzatok, amik az 50-60-as nők között népszerűek és egy 20-30-as csajnak eszébe se jutna felvenni, és fordítva. Ám nem csupán eltérő fazonokat, ízlésbeli különbségeket lehet megfigyelni az eltérő életkorú emberek szekrényeiben, hanem azt is, ki, honnan szeret vásárolni.
Az egyik legnépszerűbb észak-amerikai ruhás adok-veszek oldal, a Poshmark, készített felmérést 8000 ezer egyesült államokbeli és kanadai felhasználójuk bevonásával arról, hogy mennyire jellemző az egyes generációkra a használt ruhák vásárlása.
A megfigyeléseik szerint pedig, minél fontosabb egy adott korosztályban a Föld jövőjéért való aggodalom és tenni akarás, annál valószínűbb, hogy turiból öltözködjön.
Ennek fényében talán nem is olyan meglepő, hogy a Z generáció tagjainál a legáltalánosabb, hogy használt ruhát vásároljanak (és itt azért zárójelben, halkan tesszük fel a kérdést, hogy a fenntarthatósági törekvések mellett ez tán együtt jár-e azzal is, hogy ők költhetnek a legkevesebbet ruhára?). A tanulmány eredményei szerint a Z-sek szekrényeiben átlagosan 16,5 százalék a másodkézből szerzett ruha, a milleniálok 12,5 százalékban építik fel ebből a gardróbjukat, míg az X generációsok 14 százalékban, a baby boomerek pedig 9,5 százalékban.
Ezek már önmagukban is érdekes, izgalmas adatok, de lássuk, mit rejtenek még a generációk szekrényei! A Z korosztály, mikor nem turizik, akkor könnyen fordul a fast fashion megoldások felé. A szekrényeikben átlagosan 15,5 százalék az ilyen ruha. Ezt követik a hipermarketes, még olcsóbb darabok 14 százalékban. És fenntarthatóság ide vagy oda, erre a generációra a legjellemzőbb, hogy bolondul az olyan high fashion márkákért, mint például a Gucci. Az ilyen termékek megvásárlására pedig nagy arányban a hírességek és a netes influenszerek ösztönzik őket.
A milleniálok ennél kicsit szofisztikáltabban várásrolnak. Szintén szeretik a márkás cuccokat, de előnyben részesítik a „value-chain” brandeket, amelyeknél nemcsak az alapanyagokra figyelnek oda, de a gyártási folyamatok is tudatosan épülnek fel. Emellett ez a korosztály is gyakran vásárol hipermarketekben ruhákat (15 százaléka a szekrényeknek), és 13 százalékban töltik fel a gardróbot fast fashion cuccokkal.
Az X generációsok 25 százalékban öltözködnek value-chain márkákba, és emellett a másik meghatározó szereplői a szekrényeiknek a hipermarketek ruhakínálata, 16 százalékban találhatók meg náluk ezek a cuccok.
A jellemzően legjobb anyagi helyzetben lévő boomerek pedig 31 százalékban engedhetik meg maguknak a value-chain cuccokat, de ebben a korosztályban a legáltalánosabb az áruházas cuccok is, 23 százalékkal. Valamint ez a korosztály szívesen vásárol luxusabb termékeket is, mint például Michael Kors darabokat.
Bár a fenti adatokból jól látszik, hogy egyelőre a Z generáció az egyetlen, amiben a használt ruhák egy leheletnyivel előzik a többi kategóriát, a Poshmark alapító-vezérigazgatója, Manish Chandra szerint hamarosan a nagyobb hipermarketek és kiskereskedők elkezdhetnek olyan viszonteladói platformokkal együttműködni, mint az övék,
hiszen az jól látszik, hogy hatalmas potenciál van a fenntarthatóságban, valamint a márkás cuccokba is, amelyeket az ilyen oldalakon keresztül az eredeti áruk töredékéért lehet beszerezni. A másodkézből várásárlás pedig mindkét igényt kielégíti.
Érdekel még a fenntartható divat és a használt ruhák témája? Akkor ezeket a korábbi cikkeinket ajánljuk figyelmedbe!
- Fenntartható divat a bugyis fiókodban - ezekre figyelj, ha új fehérneműt veszel
- Korn Anita: „A tudatos divat nem egy lehetetlen küldetés”
- Minél kevesebb ruhád van, annál jobb az életed - elmondom, miért
- Turizás: az elképzelés azért mindig nagyon más, mit a valóság
- Így add el ügyesen a megunt ruháidat!
- Egyszerű mint az 1x1: te végig tudnád csinálni a 10x10 ruhakihívást?